-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Verdens mest luksuriøse SUV
Når Bentley lanserer Bentayga er det ingen tvil – dette er verdens mest luksuriøse SUV. Ingen over, ingen ved siden.
Vi var skeptiske da den første konseptbilen dukket opp i Genève våren 2012 – var dette virkelig seriøst ment fra Bentleys side? Så ekstrem var den at kollega Stein Pettersen brukte overskriften: Dette er ikke Photoshop!
Men Bentley har tydeligvis hørt på reaksjonene, for når Bentayga nå endelig debuterer i ferdig form i Frankfurt, har den fått en riktig så tiltalende design. Med sine solide mål er den en typisk Bentley fra ytterst til innerst, med alt det innebærer av luksus, komfort og hi-tech.
Klassisk
Du trenger bare å se fronten for å oppdage familielikheten – de runde LED-lyktene og «her-kommer-jeg-grillen» er typisk Bentley.
Og vi tror dem når de sier de har laget verdens fineste interiør der metall, tre og skinn matcher hverandre perfekt.
Forsetene har 22-veis justering, inkludert justerbare sidestøtter i sittepute og rygg. Komforten forsterkes ytterligere gjennom et massasjesystem med seks program, varme og ventilasjon.
Du kan velge om du vil ha din Bentayga med fire eller fem seter. Går du for to separate bakseter har disse 18-veis regulering og inkluderer massasje, ventilasjon og fothvilere.
For å gi maks komfort i kabinen er det montert en fast vegg bak baksetene. De som kjøper en bil i denne klassen får andre til å ta seg av frakt av større gjenstander enn de som får plass i det 430 liter store bagasjerommet.
En elegant detalj er det uttrekkbare setet i bagasjerommet som er velegnet når du skal beskue et vakkert landskap.
Kultiverte muskler
Motoren er også et stykke ingeniørkunst – den seksliters W12-motoren med bi-turbo varter opp med hele 608 hestekrefter og et dreiemoment på 900 Newtonmeter. Du når de første hundre etter 4,1 sekund, og bilen har en toppfart på 301 km/t.
Det holder trolig til at Bentley har ordene i behold når de omtaler den som verdens kraftigste og raskeste SUV, men jeg blir ikke veldig overrasket om noen av tuningspesialistene har lagd en bil som er enda kraftigere og enda raskere.
Det er ikke bare på asfalt Bentayga skal ta seg trygt frem. Den har en omfattende pakke med hjelpemidler som også skal takle svært utfordrende terreng via Bentley’s Drive Dynamic Mode. De som ønsker en enda mer ekstrem bil, kan bestille Responsive Off-Road Setting.
Hi-tech
Selvsagt finner du alt av moderne elektroniske hjelpere, som adaptiv cruise-kontroll med stop&go. Prediktiv cruise-kontroll bruker GPS-data for å «lese» vei og trafikkskilt slik at den vet om kommende svinger og fartsgrenser og kan sørge for maks komfort og minimalt forbruk.
Den bruker radarteknologi for at du skal være trygg når du rygger ut fra en uoversiktlig p-plass, mens Top View benytter kameraer for å gi deg et bilde av bilens omgivelser i fugleperspektiv.
Listen over ekstrautstyr inneholder blant annet en avansert parkeringsassistent, elektronisk «night vision» og head-up display.
Infotainment-systemet benytter en 8-tommers høyoppløselig berøringsskjerm og et 60 GB harddisk, mens baksetepassasjerene kan få hvert sitt 10,2-tommers Android lesebrett med 4G, Wifi og Bluetooth.
Kundene kan velge mellom tre forskjellige lydanlegg, hvorav det mest avanserte Naim for Bentley Premium Audio er det kraftigste i segmentet med 1950 Watt og et nettverk av 18 høyttalere og super-tweetere for maksimal gjengivelse av de høyeste frekvenser.
Ingeniørkunst
Sidepanelene bak er ifølge Bentley de største pressede aluminium-elementer i bilindustrien. Kombinasjonen av avansert design, innovativ ingeniørkunst og lette materialer har gitt besparelser på 236 kg sammenlignet med konvensjonelt design og materialvalg.
Bentayga leveres med et gedigent glasstak – med en flate på 1,35 kvadratmeter utgjør det 60 % av den totale takflaten.
Når kunden spesifiserer sin Bentayga kan han velge mellom 15 skinntyper, 15 tepper og 7 tresorter i interiøret. Den kan leveres i 15 lakkfarger med felger i dimensjoner fra 20 til 22 tommer.
Valgets kvaler
Men det er før man snakker med Mulliner Bespoke – Bentleys selskap for skreddersøm av skreddersømmen. De kan tilby inntil 90 lakkfarger.
Ved lanseringen tilbys seks lifestyle-orienterte pakker, inkludert to styling-pakker. I tillegg kan Bentayga leveres med alt man måtte ønske av spesialutstyr.
Et Mulliner Hamper Set inneholder f.eks. kjøleskap, porselenservice, krystallglass og oppbevaringsskap for tørrvarer. Settet kan løftes ut og benyttes som stoler under pikniken.
Man kan også bestille en mekanisk Mulliner Toubillon by Breitling – et meget avansert urverk som trekkes opp periodisk av en mekanisme i bilen. Urkassen er i rent gull, hvitt eller gult.
Uansett hva kunden har av spesielle krav, er jeg trygg på at Mulliner vil finne en tilfredsstillende løsning på utfordringen.
(se tekniske data under video)
Motor | |
Type | 6-litere twin-turbo W12 TSI |
Maks effekt | 608 hk / 447 kW @ 5250-6000 o/min. |
Max moment | 900 Nm @1250-4500 rpm |
Transmisjon | |
Drivlinje | ZF 8-trinns automatisk girkasse, permanent all-wheel drive, Torsen senterdifferensial, åpen bakdiff, 40:60 front:bak momentsplitt |
Bremser, Hjul and Dekk | |
Foran | 400mm ventilerte skiver |
Bak | 380mm ventilerte skiver |
Felger | Standard 20”, tilgjengelig 21” and 22” |
Dekk | Pirelli 275/50R20, 285/45 R21, 285/45 ZR21, 285/40ZR22 |
Styring | |
Type | Electronisk servo, variabel utveksling |
Ytterpunkter | 2.3 omdr. |
Vendediameter | 12.4 m |
Hjuloppheng | |
Foran | Four link double wishbones |
Bak | Trapezoidal multi-link |
Føring og dempere | Selvjusterende luftfjæring, kontinuerlig demperkontroll |
Størrelse / vekt | |
Akselavstand | 2992 mm |
Total lengde | 5141 mm |
Bredde (u/speil) | 1998 mm |
Bredde (m/speil) | 2223 mm |
Total høyde | 1742 mm |
Bensintank | 85 liter |
Bagasjerom | 430 litres (590 litres til taket) |
Egenvekt (EU) | 2422 kg |
Tillat totalvekt | 3250 kg |
Ytseler - provisorisk | |
Toppfart | 301 km/t |
0-60 mph | 4.0 sek. |
0-100 km/t | 4.1 sek. |
Forbruk (EU cycle) – provisorisk | |
By | 1.92 liter/mil |
Landevei | 0.91 liter/mil |
Kombinert | 1.28 liter/mil |
CO2-utslipp | 292 g/km |