-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alle gode ting er (av) tre
Dette er slikt som gjør at bilutstillinger fremdeles trigger. Møt en ungarsk operasanger som bygger en nydelig roadster i hel ved.
Slikt finner man ikke dersom man bare rusler blant de store bilprodusentene. De med PR-folk og minnestikker med all info, slik at du slipper å finne på noe selv.
Men langt oppe i en fjern annen etasje, i nærheten av Mexico som promoverte produksjonsmiljøet sitt, og noen studenter som hadde en god idé til neste års Shell Eco Maraton-bil, var det er liten stand med noen app-greier som skulle hjelpe deg å kommunisere mellom bil og heim.
Men det som fascinerte var en nydelig – kanskje litt Donald Duck-linjer – bil som sto der. Det så ut som et fantastisk treverk dekket med tre lags klarlakk, så det var opplagt at dette måtte være noen som virkelig kunne bygges i kunststoff.
Så viste det seg, det var tre. Fantastisk håndverk, møbelsnekkerne på verkstedene til Bauhaus i Dessau i 20-årene hadde ikke kunnet gjøre et bedre arbeid.
Opphavsmannen er en fyr med åpenbart god smak – han var korrekt fargekoordinert til bilen sin i brune og beige toner.
Operasanger
Han fortalte at egentlig var han operasanger (hadde aldri sunget i Norge, men i resten av Skandinavia), og selv om han kunne synge en og annen Mozart – Tryllefløyten for eksempel – var det italiensk han var god på. Og aldri, men jeg mener ALDERI, Wagner.
Peter Szabo heter han.
Nok av det.
Hjemme hadde han en nydelig hestetrukket karet, som han også hadde tegnet og vært med på å bygge, som han brukte mye for å kjøre folk i bryllup.
Men så drømte han om noe like vakkert som kunne gå litt fortere, og tegnet en bil. Tegningene sendte han til en kompis, Ferenczi Zsolt Csaba, som driver et firma der de har spesialisert seg på 3D-relaterte arbeider – 3Dependent heter butikken.
Tok utfordringen
«Men jeg har alltid elsket transportdesign», fortalte unge Ferenczi. Han formet om tegningene til planer for hele bilen, og så satte snekkerne i gang.
Det aller meste er skåret, det er noen av bitene som er dampet og formet, men bare i to plan, så alt som beveger seg i tre plan, er eksempler på et vanvittig arbeid.
Og måten de forskjellige tresortene er satt sammen på er møbelsnekkeri på høyeste nivå. Interiøret er akkurat det samme, ratt og hendler i tre med myke, vakre former, og se på tre-intarziaen i felgene!
Kjørbar
Bilen går også, selv om den ikke er helt ferdig. Den har en V6 motor som ifølge et lydspor på en mobil låt aldeles praktfullt, men vi går ikke inn på tekniske data nå, for denne bilen SKAL jeg kjøre, og da skal du får høre mer om de bitene også.
Men imens er det bare å slå fast at IAA på Frankfurt fremdeles byr på uventede gleder. Kanskje ikke noen kjempenyhet, men mer enn nok til å redde dagen.
Du kan forresten, hvis du vil ha mer enn det du finner her, følge hele prosessen på facebooksiden hans.