-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Frankfurt, andre bildebrev
Jeg lovte dere litt om øl i det første bildebrevet. Her kommer det – og litt annet.
Det er en rekke utendørs tappestasjoner på det enorme utstillingsområdet. Og i løpet av utstillingsperioden, fra nå og frem til neste søndag, tappes og – må vi gå ut fra – konsumeres det 800 hektoliter øl der.
80.000 liter.
Det er ikke mye. Det er det man drikker i løpet av tre timer under Oktoberfesten i München.
Men der har man ikke så mange parkerte biler som distraherer.
Audi regner for øvrig med å dele ut 400 kg «gummibjørner» - Haribo regner jeg med. Og Peugeot har handlet inn 15.000 kaffekopper i papp.
Mens Renault hadde 200.000 giveaways klar. Jeg sjekket ikke hva det var, men det var nok ikke spesialberegnet for journalistene. Hvor mange det var av oss i år aner jeg ikke, men for to år siden var vi 11.845 fra 99 land.
Kanskje ikke alle journalister, forresten, men alle akkreditert som det.
VW trengte hjelp fra blant annet 40 40-tonns trucker for å få fraktet stand-utstyret til messen, mens Hyundai har fortalt en eller annen at de trengte 1 million skruer for å få montert sin stand. Den inneholder blant annet 260 kvadratmeter videoskjermer.
Det er ikke jeg som har funnet ut dette, det er rappa fra tyske blader og aviser. Der elsker de slike detaljer, og utstillerne svarer åpenbart mer enn villig på spørsmålene.
Mercedes topper den statistikken, med 850 tonn stål, 235 km kabel og 4.500 spot’er. Mens Opel nøyde seg med 60 tonn stål, men de slår til med 4 tonn glass i tillegg, pluss 1200 kvadratmeter stoff.
Men ingen andre enn BMW har en 400 meter lang bane innendørs i utstillingshallen der bilene kan kjøre inntil 50 km/t. 44.000 kilometer skal tilbakelegges.
Ford kan forresten skryte på seg 65 håndverkere som måtte til for å få det hele opp.
Skal vi si at dette er nok harde fakta, og heller gå over til dagens bildesamling?