-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundai viser muskler
For et halvt år siden ansatte Hyundai en BMW M-topp. Nå er Frankfurt-standen deres full av muskuløse N-biler.
Sannsynligvis hadde Hyundai planlagt denne offensiven lenge, og de ansatte Albert Biermann for å fronte dette programmet. Men det kan jo også være at koreanerne bare drømte om å konkurrere med sports-enden av Audi, BMW og Mercedes, og så ansatte de en som kunne vise dem hvordan.
Biermann svarte i hvert fall ikke på akkurat dette, men «bare vent. Det dere ser her er bare en antydning. Om to år har vi flere muskelbiler i produksjon».
Strategisk
Biermann har vært mer enn 30 år hos BMW, den siste tiden som visepresident på M-avdelingen, og er enda en av Hyundais strategisk ansatte spesialister.
Deres sjefdesigner, Peter Schreyer, er en annen. Og hvis Biermann setter like sterke spor etter seg som Schreyer har gjort, vil vi måtte uttale N-Hyundai med samme respekt som vi sier AMG i dag.
Hvorfor N? Det ligger visstnok et koreansk begrep et eller annet sted baki der, men det kan ikke være tvil om at også Nürburgring har noe med dette å gjøre, koreanerne har et stort teknisk sentrum der.
Det som ga størst gjenklang av det de viste i Frankfurt, var selvfølgelig deres N2025 Vision Gran Turismo.
På de første renderingene virket den som enda en i en uendelig rekke av drømmebiler for dette Playstation-spillet. Nå, i skala 1:1, virket den som om den var klar for Le Mans for tre år siden. Jeg begriper ikke poenget.
Ny WRC-bil
Men derimot begriper jeg poenget med å vise antydninger av neste års WRC-bil, selvfølgelig basert på den nye i20. Riktignok på 5-dørs basis, det var et eller annet med forsinkelser på 3-dørs som gjorde det valget nødvendig.
Hyundai har gjort det bra i løypa så langt, de er nummer to etter VW, og det finnes da andre konkurrenter der også.
Bilen skal debutere i Monte Carlo 2016, og det vi fikk se var en skikkelig dekor, en dobbeldekker av en spoiler bak og skikkelige fangere foran og bak. Bedre aero, en annen vektfordeling og mer effektiv drivlinje er noen av forbedringene, sier Hyundai.
Racing
Men den som virkelig imponerte var RM 15. En ren drøm, selv om 15 står for 2015. RM betyr derimot noe som nok er litt fjernere: Racing Midship. For her har vi noe som ser ut som en kompakt B/C-segment hatch, men som er en skikkelig banebombe.
Den er bygget på en helt egen space-frame i aluminium – selvfølgelig er det med på å holde vekten nede på1260 kg.
Motoren er basert på den vanlige to-liters Theta, T-GDI-maskinen. Her produserer den 300 hester og trekker gjennom en 6-trinns manuell.
At maks dreiemoment, 382 Nm, kommer allerede ved 2000 omdreininger, tyder på at de har gjort mer med denne motoren enn bare å hente ut topp effekt. Dette høres jo kjørbart ut også.
Det fortelles også at vektfordelingen (som de sikkert kunne valgt akkurat som de ville) er 43 % foran og resten bak – hvilket høres ut som oppskriften på skikkelig spektakulær kjøring.
Realistisk
Og at ved 200 km/t har den et aerodynamisk marktrykk på 124 kg – hvilket i det minste betyr at det har jobbet med aerodynamikken også.
Dessuten ser den jo passe sinna ut også.
Dette er en drøm som burde ligge adskillig nærmere enn en hydrogendrevet Le Mans flip, og jeg tror nok heller ikke vi kommer til å se mye av deres store, V8-motoriserte Vision G Coupe konsept i Norge.
Men hadde vi hatt et skikkelig bob-miljø, hadde vi kanskje kunnet få møte det koreanske landslagets Hyundai-utviklede bob. Den har nemlig også en N-logo.
Har vi ikke hørt om det før forresten? Var ikke M, og Biermann, borti den tyske OL-boben også?