-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ingen salgs-stopp i Norge
Nye Volkswagen som selges og utleveres i Norge blir ikke berørt av fabrikkens diesel-juks.
- Alle nye dieselbiler Volkswagen selger i Norge i dag har Euro 6-motor, og disse berøres ikke.
Det sier informasjonssjef for Volkswagen hos Harald A. Møller, Anita Svanes, til BilNorge.no.
- Vi har fått bekreftet fra fabrikken at biler med disse motorene ikke er omfattet.
Ifølge Svanes er Euro 6-motorene gradvis blitt faset inn i nye biler i Norge gjennom 2014 og i år.
Flere titalls tusen i Norge
Jukse-programvaren som er installert er knyttet til motorer med typebetegnelsen EA189, som er benyttet både i Volkswagen- og Audi-modeller.
Volkswagen-konsernet har gått ut med informasjon om at det dreier det seg om 11 millioner biler på verdensbasis.
Hvor mange av disse som er solgt i Norge er ikke kjent, men det dreier seg trolig om flere titalls tusen biler.
- Selv om vi vet hvilke motorer som kan ha blitt utstyrt med den aktuelle programvaren, gjenstår det fortsatt å finne ut om - og i så fall hvor mange - av disse som er manipulert, sier Svanes.
- Det jobbes nå på spreng for å finne ut av hva som har foregått. Vi gjør vårt beste for fortløpende å informere både forhandlere, media og våre kunder med den informasjonen vi får.
Fabrikken har meldt at det ikke er noen sikkerhetsrisiko forbundet med disse motorene. Kundene kan kjøre bilen som vanlig.
- Volkswagen har beklaget på det sterkeste og forsikret om at de skal løse problemene og rydde opp overfor kundene.
- Det som har skjedd er like uforståelig for oss her i den norske Volkswagen-organisasjonen som for alle andre, sier Anita Svanes.
Hør fra VW Gruppens toppsjef, Prof. Dr. Martin Winterkorn har å si i sakens anledning: