-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sporty Subaru
En helt ny Subaru spekket med kjøreglede kommer til Norge i disse dager. Vi har kjørt den.
Hva slags bil er dette?
Subaru er kjent for praktiske biler med god fremkommelighet, noe som passer godt for et land med vinterføre store deler av året. Men det er langt mellom de spennende modellene, selv om de har nisjebiler som BRZ og WRX.
Da Petter Solberg vant rally-VM i en Impreza i 2003, steg Subaru-salget i Norge til nye høyder, men suksessen ble kortvarig. I dag er det de trauste firehjulstrekkerne som topper statistikken, med modeller som Outback, Forester og XV.
Men nå lanserer Subaru en modell som bør få flere til å vurdere merket. På tross av det kryptiske navnet Levorg er dette en bil som bør appellere til alle som er ute etter en mellomstor stasjonsvogn med de gode vinteregenskapene Subaru er så kjent for.
De som har eller har hatt en Legacy generasjon fire (2003-2009) vil finne mange av de samme verdiene i Levorg, og den bilen har absolutt sin menighet etter et snittsalg på 800 biler i året i perioden 2003-2009.
Nederst i artikkelen finner du en tabell der vi sammenligner Levorg med fire konkurrenter – en japaner og tre europeere.
Motor / drivverk?
Motoren er en kompakt direkteinnsprøytet 1,6-liters turbo bensinmotor bygget på Subarus kjente boxer-oppskrift. Det innebærer at de fire sylindrene ligger horisontalt mot hverandre, noe som gir et meget lavt tyngdepunkt.
Motoren har en effekt på 170 hestekrefter, og maks dreiemoment på 250 Newtonmeter er til stede i hele området mellom 1800 og 4800 omdreininger, noe som gjør den meget fleksibel med et godt bunndrag.
Girkassen er en trinnløs CVT-kasse, Lineartronic på Subaru-språket, hvor det er lagt inn seks trinn slik at den kan styres manuelt fra hendler på rattet etter to programmer der I (for Intelligent) er standard og S (for Sport) operer på høyere turtall for å gi raskere respons.
CVT-kasser er meget utbredt hos japanske produsenter, men mindre populære i Europa siden de gjerne medfører høye turtall ved hard akselerasjon.
Girkassen i Levorg fungerer utmerket, og selv om motoren øker i turtall ved akselerasjon er motoren så stillegående at støynivået ikke blir plagsomt.
Det går også fint å bruke den manuelt om du for eksempel vil bremse på gir ned en bratt bakke.
Subaru er kjent for sin avanserte firehjulsdrift, og selv om vi foreløpig ikke har prøvd Levorg på vinterføre er vi trygge på at den mestrer slike forhold på utmerket vis med ett unntak – den har ikke den ekstra bakkeklaringen du finner hos en del konkurrenter og i en del SUV-er.
I Japan selges Levorg også med en 300-hesters turbomotor, men den er det ingen planer om å importere til Europa, noe informasjonsdirektør Stian Thrane hos Subaru Norge er lei seg for.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Størrelsesmessig befinner Levorg seg mellom de såkalte C- og D-segmentene, hvilket betyr at den er noe større enn en Golf og noe mindre enn en Passat.
Subaru har bevisst gitt bilen et sporty uttrykk, fremre del av bilen er designmessig hentet fra sportsbilen WRX, noe som blant annet kommer til uttrykk gjennom det markante scoopet på panseret.
Samtidig er den praktisk med god komfort, eksemplarisk støydemping og smarte løsninger. Setene er myke og behagelige for lange turer, og sidestøtten er god.
I Norge selges Levorg i to utstyrsnivåer, og velger du det øverst er utstyr som skinnseter, et deilig sportsratt og full LED-lys med automatisk dimming standard.
Når du sammenligner Levorg med andre modeller på pris, er det viktig å huske at her får du mye utstyr du kanskje må bla opp en god slump ekstra for hos konkurrentene.
Hvordan er den å kjøre?
Komfort er det første som faller meg inn når jeg setter meg bak rattet. Gode innstillingsmuligheter for sete og ratt gjør det lett å finne en optimal sittestilling.
Dashbordet er ryddig med en stor infotainment-skjerm sentralt plassert, og materialbruken gir en følelse av kvalitet.
Motoren er meget akselerasjonsvillig, styringen direkte og støynivået i høye hastigheter på motorvei meget akseptabelt.
Hadde jeg kjørt denne bilen på en blindtest med bind for øynene, ville jeg tippet den var tysk. Og det sier jeg som en kompliment. Ulempen kan jo være at den dermed blir for lik en del av de etablerte konkurrentene på markedet.
Hvem passer den for?
Ifølge Subaru er den typiske kunden en 40-årig familiefar. Mange som i dag tror de trenger en SUV, kunne spare penger samtidig som de fikk vesentlig mer kjøreglede om de valgte en Levorg.
En relativt høy sittestilling vil også gjøre den attraktiv for eldre som sliter med å komme ut og inn av lave biler.
Automatgir og avansert firehjulsdrift er også argumenter som veier tungt for mange.
Konkurrenter?
Subaru gjør en helgardering ved å posisjonere Levorg mellom C- og D-segmentene, for mens de mellomstore bilene (D) har solgt dårlig de siste årene, er kompaktklassen (C) nå mest solgte klasse i Norge og flere andre europeiske land.
Konkurransen er meget tøff i dette segmentet hvor det fins nærmere 50 modeller å velge mellom.
Vi kunne ramset opp en rekke andre konkurrenter, men har valgt ut de fire i tabellen under som alle har kombinasjonen firehjulsdrift og automatgir. Det er det ikke så mange andre som har.
Dette liker vi:
Levorg har en tiltalende design, høy grad av komfort, god støydemping og et greit utstyrsnivå. Dessuten gleder vi oss til å ta den ut på skikkelig vinterføre hvor firehjulsdriften kommer til sin rett.
Dette liker vi ikke:
Da vi kjørte nye Outback i sommer var den detaljen Subaru var mest interessert i å fremheve «Eye Sight» - deres egen utgave av automatisk nødbrems, som hindrer kollisjoner i lavere hastigheter.
Det systemet skulle vi gjerne sett på Levorg også, for uten nødbrems vil den neppe oppnå fem stjerner i EuroNCAP kollisjonstester.
Årsaken til at systemet ikke er på plass i Levorg er ifølge Subaru manglende produksjonskapasitet. Subaru er en liten produsent i global målestokk, og deres ene fabrikk i Tokyo kjøres allerede maksimalt med tre skift.
-Skulle vi implementert Eye Sight i Levorg, måtte vi utsatt lanseringen i et år, sier David Dello Stritto som er ansvarlig for salg, marketing og PR hos Subaru Europa.
*Mazda 6 og Volvo V60 leveres ikke med kombinasjonen bensinmotor, AWD og automatgir.
Modell | Subaru Levorg | Mazda6* | VW Golf Alltrack | Skoda Octavia | Volvo V60* |
Variant | 1,6 GT-S Sport Premium | 2,2D Optimum | 1,8 TSI | 1,8 TSI L&K | D4 Summum |
Gir | Automat (CVT) | Automat | Automat (DSG) | Automat (DSG) | Automat |
AWD | Symmetrisk AWD | Ja | Ja | Ja | Ja |
Lengde | 469 cm | 480 cm | 458 cm | 466 cm | 464 cm |
Bredde | 178 cm | 184 cm | 180 cm | 181 cm | 187 cm |
Høyde | 149 cm | 148 cm | 152 cm | 147 cm | 148 cm |
Akseavst. | 265 cm | 275 cm | 263 cm | 269 cm | 278 cm |
Bakkeklaring | 13,5 cm | 16,5 cm | 17,5 cm | 14 cm | 13,6 cm |
Bagasjerom | 522-1446 l | 522 l | 605-1620 l | 610-1740 l | 430-1241 l |
Drivstoff | Bensin | Diesel | Bensin | Bensin | Diesel |
Motor | 1,6 / 170 hk | 2,2 / 175 hk | 1,8 / 180 hk | 1,8 / 180 hk | 2,4 / 190 hk |
Moment/omdr. | 250/1800 | 420/2000 | 280/1350 | 280/1250 | 420/1500 |
0-100 km/t | 8,9 sek. | 9,1 sek. | 7,8 sek. | 7,5 sek. | - |
Toppfart | 210 km/t | 209 km/t | 217 km/t | 227 km/t | - |
Forbruk | 0,71 l/mil | 0,54 l/mil | 0,66 l/mil | 0,64 l/mil | 0,55 l/mil |
CO2 | 164 g/km | 143 g/km | 158 g/km | 149 g/km | 146 g/km |
Egenvekt | 1531 kg | 1485 kg | 1465 kg | 1375 kg | 1634 kg |
Tilhengervekt | 1500 kg | 1600 kg | 1600 kg | 1600 kg | - |
Pris | Kr 434.900 | Kr 448.500 | Kr 401.400 | Kr 391.600 | Kr 530.900 |