-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hamburgs nest største severdighet
Neste gang du er i Hamburg bør du stikke innom her også. Her byr de alltid på noe – om ikke ferskt, så iallfall nytt. Jeg mener gammelt.
La oss ta det en gang til.
I 2008 åpnet to motorsportfanatikere, Thomas König og Oliver Schmidt sitt eget bilmuseum. Nær en rekke av Hamburgs andre gode museer dro de i gang tre etasjer med noe de kaller Prototyp Museum.
Hovedvekten er på bilsport i Tyskland etter krigen. Det betyr ikke at man ikke kan blande inn en Volkswagen eller en annen «alminnelig» bil, men stort sett er det ting du ikke ante fantes. Og veldig ofte utstillingsgjenstander som gjør at du lærer litt mer – hvis det er det du er ute etter.
Museet består av en forholdsvis fast samling i øverste etasje, men den er ikke fastere enn at det stadig dukker opp nye ting der også.
Innsyn
Og ved siden av sto den nydeligste Porsche du aldri har sett. En supersjelden Wendler Porsche som nok har vært forløperen for en 718 Coupé. Denne var eid av Herbert von Karajan, en av verdens beste dirigenter i sin tid. Det er klart man må være musikalsk for å ha sans for slikt.
I den etasjen er det også rekordbiler, sports-Borgwarder det bare finnes noen få av, underlige formelbiler, spesialkarosserier på tyske sportsvogner, og store vitriner med praktfulle premiesamlinger (førstepremie i Norges Rally Viking en gang blant annet) og mengder med bilder fra Tysklands beste illustratører.
Strømlinjer
Det er også et langt galleri med virkelige 1:5 modeller som ble brukt i vindtunnelen i Stuttgart – det var vel egentlig der man oppfant strømlinjer til vitenskapisk anvendelse.
Men så har vi etasjen på bakkenivå. Der skjer det alltid noe. Da jeg var der sist, i sommer, hadde de en utrolig samling av merkelige Formel-biler både fra Øst-sonen og fra Vest. Noen kjente vi, Veritas for eksempel, eller Melkus, men at det var så mange som hadde lekt Formel 1, eller så mange med basis i BMW 328, ante jeg ikke.
Von Trips
Han lå godt an til å bli verdensmester i 1961, men på Monza, i sesongens nest siste løp, ble det bråstopp. Noen merkelige historier her: En tredjeplass hadde holdt, men en kollisjon med Jim Clarks Lotus kastet ham ut av bilen, død, og sendte bilen opp på tribunen – 15 tilskuere også døde.
Men, det flyet han skulle ha tatt, for å fly direkte til USA, krasjet over Skottland – alle døde. Og selv hadde han hatt to neste fatale ulykker på Monza tidligere, både i 1956 og 1958. Ikke rart Enzo Ferrari likte ham – her var det farger og drama.
Lever videre
Da Michael Schumacher vant Belgias Grand Prix i 1992 var det den første virkelige Grand Prix seieren til en tysker siden von Trips hadde vunnet i England i 1961.
I år overtok Protoyp-Museet 5000 gjenstander fra Villa Trips der familien fortsatt bodde. Blant annet noen av de racerbilene han kjørte på sin egen bane – inne på denne eiendommen.
Men, som du vil se av bildene, var det andre ting i den midlertidige avdelingen også. En Porsche som ikke har sett dagens lys på 40 år, noen merkelige Folkevogner, en og annen transporter og mye annet som trigger nysgjerrigheten.
Jeg prøver alltid å stikke innom når jeg er på de kanter – jeg kan ikke huske EN presentasjon som ikke har vært spennende.
Sist vi skrev om vårt besøk her var i 2009.