-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Dette er nye Volvo V40
Det vil si, dette blir nye Volvo V40. Og den kan bli hel-elektrisk.
Volvo avslører nå at de skal bygge en ren elbil innen 2019.
Om dette blir en helt egen modell, eller en elektrisk versjon av for eksempel V40 forteller svenskene lite om, men det vi vet er at den kommende V40-plattformen er klargjort for det.
CMA kaller Volvo den. «Compact Modular Architecture». Og det eneste som skiller den fra SPA-plattformen brukt i nye XC90 og kommende S90, er størrelsen.
De to plattformene er utviklet side om side, og første bil bygget på CMA, sannsynligvis en ny V40, kommer i 2017.
I likhet med for eksempel Volkswagens MQB-plattform (Golf, Passat, A3 osv.) deles plattformen inn i soner som er fleksible avhengig av hva slags bil som skal bygges rundt den.
Det eneste som er fast, er delen mellom forakselen og pedalbrønnen – igjen, akkurat som MQB.
Resten kan strekkes både i høyde og lengde.
Samkjøringen mellom CMA og SPA gjør at de to plattformene kan dele motor og drivverk – enten det dreier seg om forbrenningsmotorer, hybridløsninger eller rene elektriske drivlinjer.
Ledningsnettet er også likt, noe som blant annet betyr at infotainment-løsninger blir felles.
En Volvo V40 med XC90-aktig interiør? Høres bra ut, spør du meg.
I dag består forbrenningsmotor-utvalget av 2-litere, både diesel og bensin, men i likhet med modellplattformene til Volvo, er også motorene skalerbare.
Med 500ccm per sylinder og mye delt arkitektur, er det enkelt for Volvo å skalere ned 2-literen med fire sylindre til en 1,5-liter med tre sylindre.
Og Volvo sier at plattformen er utviklet fra bunnen av med tanke på elektrifisering.
En helt ny modellrekke med elektrifiserte småbiler (les: ladbar hybrid) er på vei, og innen 2019 skal Volvo ha en helelektrisk bil på markedet.
I første rekke er det likevel de store bilene det dreier seg om.
XC90 T8, med sin ladbare hybrid-drivlinje, er rett rundt hjørnet og storsedanen S90 vil komme med tilsvarende hybrid-løsning.
Men etter hvert vil Volvo også kunne tilby ladbare hybride med forhjulstrekk, i de mindre modellene.
Dette er en del av målsetningen for Volvo som sier at 10 prosent av bilsalget deres vil være elektrifisert i løpet av to år.
- Vi mener tiden er kommet for at elektrifiserte biler slutter å være et nisjeprodukt, og heller blir dagligdags, sier Volvo-president Håkan Samuelsson.