Mirai med E foran

Noen dager etter at vi hadde kjørt Toyotas Mirai dukker det opp en melding om Emirai til den kommende Tokyoutstillingen. Plug-in Mirai?

Publisert Sist oppdatert


Så viser det seg altså at det er typebetegnelsen på to konseptbiler Mitsubishi har forberedt til neste ukes Tokyo-utstilling.

Det er kanskje ikke så rart at de bruker mirai i navnet, Toyota har forklart oss alt om det. Det betyr visstnok fremtid. Så det ligger kanskje noe e-fremtid i modellnavnet til Mitsubishi.

Det er nesten et helt år siden Mirai-navnet ble presentert for første gang, på en bil på Los Angeles-utstillingen, så man skulle tro Mitusbishi hadde hatt tid til å finne på noe annet.

Men de ønsker åpenbart å være tro mot tradisjonen – de hadde jo sin første Emirai i Tokyo allerede i 2011, og Emirai 2 for to år siden. Så det er kanskje Toyota som har rappa fra Mitsubishi?

De får slåss om det seg imellom, poenget er at Emirai 3 følger i fotsporene fra de to andre. Denne gangen er imidlertid årets konsept delt i to avdelinger Emirai 3 xDas konsentrerer seg om interiøret med mengder av skjermer og en avansert HMI, som det heter; Human Machine Interface.

Avanserte skjermer
Den andre, Emirai 3 xAuto er utstyrt med lass på lass av roboter som skal kunne gjøre kjøringen autonom.

Bilen selv ser jo ganske morsom ut, litt båtskrog-aktig nå du ser den skrått forfra, nesten ikke frontrute, alt for store, belyste (!) hjul og en overflate i typiske sjakk-farger. (Svart-hvitt, da!)

Det er jo på innsiden det skjer, med store displayer på hver side av et sentralt info-kluster, som selvfølgelig også er digitalt. Vi blir fortalt at disse LCD-skjermene er laminert med en eller annen bonding-prosess som både kutter reflekser, gir bedre lesbarhet og gjør berøringsfunksjonene mer presise.

Klar til min neste telefon, håper jeg.

Se mer enn du ser
Dessuten har bilen et 3D head-up display som blant annet – av en eller annen grunn gir deg bilder av objekter på veien foran deg.

Mitsubishi har forresten også sørget for at LCD-skjermene sitter så tett sammen at de kan kobles opp som storskjermer. Men de har også sørget for at de oppfatter kommandoer med hjelp av håndbevegelser. Det har visstnok vært viktig hele veien å minske distraksjonene, og å sørge for at føreren kan se mest mulig på veien.

Det er underlig at det er et fremskritt, at en bil gir føreren bedre muligheter til å se på veien igjen.

Men Mitsubishi har åpenbart funnet ut at dette hi-tech-miljøet kan bli stressende. For systemene holder ikke bare øye med vei og terreng, de passer på føreren også.

Lever du?
Det benyttes en kardiograf som Mitsubishi har utviklet sammen med et eller annet universitet som altså overvåker deg, og sammenlikner nå-dataene med din tidligere kjørehistorikk som ligger lagret et sted der oppe i clouden. Den kan da for eksempel fortelle deg om at nå er det på tide å stoppe for en kopp kaffe.

Og det kan den gjøre, for at dette skal være virkelig moderne og generasjon X og hva det heter alt sammen, gjennom wearables; teknologi du kler på deg. Du sitter i bilen din og kjører og kardiografen leser deg og bestemmer seg for at du trenger å stekke på beina så den beskjeden får du gjennom smart-armbåndsuret ditt som begynner å vibrere.

Jeg går ut fra at overvåkingen også kan gi klar beskjed om at nå har du hatt et skikkelig infarkt og er blitt død.

La oss da håpe du sitter i en bil som er utstyrt med xAuto-oppskriften. Ikke bare har den radar som jobber på millimeterbølgebåndet og som merker alle uvanlige objekter i veien, og som bedriver risiko-forutseenhet, som har 3D kart på GPSen, bil-til-bil-kommunikasjon og en særdeles nøyaktig bevegelses-sensor med 120 akser eller no’.

Helt enormt med andre ord.

For jeg går ut fra at en slik bil, når du sitter i den og blir så overveldet av all teknologien og alle informasjonene og all underholdningen at du faser helt ut, også er i stand til å senke farten og parkere trygt ved nærmeste hospital, samtidig som den ringer etter hjelp slik at du har en liten mulighet til å overleve.

Powered by Labrador CMS