-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault hedrer arkitekt
Renault er ikke snaue. Det skal være en utstilling med referanse til den kjente arkitekten Le Corbusier. De bygger like godt en egen bil til arrangementet.
Arkitekter har aldri vært gode bildesignere.
Det finnes en rekke eksempler på ett og annet karosseri tegnet av arkitekter.
Bauhaus-arkitekten Walter Gropius hadde et og annet eksemplar gående før krigen, men det er nok Le Corbusier som kom nærmest med å kombinere hus- og biltegning.
Han het egentlig Charles-Edouard Jeanneret, var en god venn av Gabriel Voisin, de hadde den samme ideen om funksjonalitet, og han var veldig opptatt av store bysamfunn.
På mange måter kan man si at han var forløperen for dagens Smart City-tankegang – han hadde sikkert gjort seg godt hos Google nå som de utvikler sin smarte by.
Le Corbusier tegnet jo også sin egen lille småbil som skulle passe til den smarte byen hans. Den så like underlig ut som dagens Google-bil.
Nå skal det åpnes en utstilling i Villa Savoye, et hus Le Corbusier fikk bygd i Poissy, like utenfor Paris. Utstillingen heter Bilen og modernismen i det 20. og 21. århundre og til den har altså Renault bygget en helt spesiell konseptbil.
Renault Coupé Corbusier heter den – og er spesiell på mange måter.
Prosjektet har vart i to år, får vi vite, og designerne ble spesielt briefet på å finne spesifikke Franske Kultur-gjenstander.
Det er i hvert fall ikke tvil om at bilen har tydelig Art Deco-preg, og selv om den retningen egentlig oppsto i Wien, er den etterhånden blitt en rotekte fransk greie.
Det er jo også åpenbart at designerne har sett minst like mye på de lett utsvenvende franske karosseriene fra 20- og 30-årene, som de har sett på Le Corbusiers rette, rasjonelle streker. Og det gjør jo denne bilen enda morsommere.
Renaults designsjef, Laurens van den Acker, er selv utdannet arkitekt, så han vet jo hva dette dreier seg om.
Og han vet åpenbart også at man behøver ikke legge igjen visittkortet sitt overalt. Du finner nemlig ikke en eneste Renault-rombe noe sted på denne håndbygde juvelen. Det er ganske stilig.
Vi kommer helt sikkert tilbake med flere spennende detaljer fra denne utstillingen, men her er i hver fall den største nyheten derfra.