-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hydrogen fantasi
Toyota snakker om et hydrogen-samfunn. De er ikke snauere enn at de blander inn litt vilter fantasi i dette fremtidsbildet heller. FCV Plus er et bidrag der.
Toyotas Mirai ser jo litt vill ut, men hvis man skal bygge en katalog-modell som er såpass avansert at den går på hydrogen, er det like greit å rope det ut, slik at alle omkring forstår at her skjer det noe.
En Hyundai ix35 med brenselceller er en virkelig avansert konstruksjon – men det er jo ikke noe på utsiden som forteller om det, så hva er da vitsen?
Derfor ønsker de av oss som syns slike biler skal se litt Futurum ut, morsomme innspill som FCV Plus velkommen. Den ser virkelig ut som den kommer fra en annen planet, både i fasong og fargebruk.
På bilutstillingen i Tokyo gjorde Toyota et stort vesen av det ultrafleksible interiøret, der en person nærmest fløt omkring fra sete til sete (det er vel overflødig å nevne at denne skal føres av noe robotaktig – hvor i all verden var rattet?), men de glemte å vise at det faktisk er plass til fire personer der, og at det hele har en ganske smart layout.
Elmotorer i hvert eneste hjul, med en brenselcelle-stack i front og en hydrogen-tank i hekken.
Dessuten skal denne selvfølgelig også kunne bli en integrert del av husholdningens strømnett, slik at den kan kobles til huset og levere strøm til grillen din og til gulv-varmen på badet.
En del av Toyota-visjonen er at når mange nok av disse små enhetene er på plass, vil bilen påta seg nye roller som en del av samfunnets kraftforsyning. «Det vil gi» sier pressemeldingen, «bilen en helt ny ‘meningen med livet’».
Jeg er faktisk litt imponert av målene på dette kompakte konseptet. De mer enn bekrefter inntrykket man får når man ser på den, selv på fotografier blir det helt klart at det nesten ikke er overheng her:
Solide 3 meters akselavstand, men total lengde er allikevel bare 3,8 meter. Dette er mål som er i klasse med hva Zagato klarte for 60 år siden, men som har vært glemt bort siden. Bredden er 175 cm og høyden tyder også på komfort: 154 cm.
Jeg skjønner hvorfor Toyota kalte sin Fuel Cell Vehicle for Plus. Det var mange pluss-elementer i dette konseptet.