-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tokyos karosseri-snekker
Ken Okuyama var fast inventar på alle Europas bilutstillinger. Men så gikk han fra jobben som designsjef hos Pininfarina for ti år siden og etablerte seg hjemme i Japan. Nå bygger han spennende sportsbiler.
Vi har jo kunne følge Okuyama litt. Hans Kode 7 ble lansert i Genève i 2008, og var et morsomt forslag til en moderne Lotus Seven. Og Kode 9, som er adskillig mer ambisiøs, dukket opp på Tokyo-utstillingen for to år siden.
Den minste har han bygget og solgt ganske mange av, og nå dukket han opp med Serie II på årets bilutstilling. Helt nytt skall, stivere og lettere (nå er vi nede på 700 kg) enn den gamle, og samtidig med så mange muligheter til å sette sitt eget preg på det hele, at hver eneste bil kan bli «enestående».
Men 250 hester fra 1,6 liter og fire sylindre står fast. Vi har med andre ord et ganske fabelaktig forhold mellom hester og vekt her.
Den store dukket opp i to versjoner denne gangen. Den ene av dem bekrefter det gamle slagordet at «Åpent og i Gulf-farger kan aldri bli galt.»
Minimalistisk
Det var den han kalte Kode 9 Spyder Prototype. Den henter en del elementer fra den opprinnelige coupéen, men her er alt kuttet ned til minimum – også når det gjelder å bygge og skjære karbonfiber-platene.
Avansert 3D-printing og CVC-skjæring gjør det hele optimalt fra et styrke/vekt synspunkt. Man ser det på resultatet: 790 kg.
Modellen er bygget for å ta en motor på tvers der bak, og kunden har ganske mange alternativer å velge mellom.
Akkurat denne, sier Ken, skal ikke bygges i mer enn 5 eksemplarer per år.
Salgsvare
Den vanlige produksjons-Kode 9, derimot, har man allerede begynt å levere – selv om det het premiere på Tokyo-utstillingen nå.
Den er også ganske spartansk, men ikke fult så mager som Spyderen, men med akkurat de samme track-spesial egenskapene. Ekstremt lavt tyngdepunkt og justerbar opphengning i alle fire hjørner er blant dem.
Legg også til at bilene bygges hos sportsbilhåndverkere i England før bilen går tilbake til Japan for å bli ferdigstilt der.
Nå skal det tilføyes at de 40 som jobber i Ken Okuyama Design, og som omsetter for mer enn 8 millioner dollar i året, gjør litt mer enn å leke seg med biler.
De har utviklet spesielle togsett for Shinkansen, designet traktorer for Yanmar, det er bygget møbler under Okyama-merkevarer og de er store på briller.
Allsidige folk, med andre ord, men biler slipper han heldigvis aldri, ser det ut som.