Porsche 718 Boxster

Porsche 718 Boxster

Porsche 718 Cayman

Porsche 718 Cayman

Klassisk Porsche 718
Joakim Bonnier i 718 GTR Coupe vinner Targa Florio 1963
Klassisk Porsche 718
Herbert Linge, Nürburgring 1959
Klassisk Porsche 718
Herbert Linge, Nürburgring 1959
Klassisk Porsche 718
718 RSK Spyder, 1957
Klassisk Porsche 718
Klassikere på Porsche-museet
Klassisk Porsche 718
Targa Florio 1961, Hans Hermann
Klassisk Porsche 718
1000 km Nürburgring med Hans Hermann 1959
Klassisk Porsche 718
Edgar Barth, EM i bakkeløp 1964
Klassisk Porsche 718
Hans Hermann

Nye navn hos Porsche

I løpet av 2016 oppgraderer Porsche sine kompakte sportsbiler. Samtidig får de nye betegnelser.

Publisert Sist oppdatert

Heretter holder det ikke å si Boxster og Cayman – når modellene neste år får en facelift og nye motorer, bytter de samtidig navn til 718 Boxster og 718 Cayman.

718-betegnelsen er en heder til sportsbilen som debuterte i 1957 og som gjorde stor suksess i bane- og landeveisløp de neste årene. Den vant blant annet legendariske Targa Florio i 1959 og 60 og tok klasseseier på Le Mans i 1958.

Og hva er så årsaken til at Porsche tørker støv av denne gamle betegnelsen?

Fire + turbo
Jo, som vi har antydet tidligere får neste generasjon Boxster og Cayman 4-sylindrede boxermotorer med turbo som erstatning for dagens normalt pustende seksere. Og da passer det jo å minne om at firesylindrede boxere har Porsche hatt suksess med tidligere.

De kan også vise til suksess av nyere dato – bilen som vant årets 24-timersløp på Le Mans, 919 Hybrid LMP1, hadde en firesylindret turbomotor med slagvolum på bare to liter, men mange hundre hester.

Porsche forteller at 718 Boxster og 718 Cayman vil bli likere hverandre enn dagens modeller er, både med hensyn til design og teknikk. Begge får kraftige firesylindrede turbomotorer i boxer-layout.

Som tilfellet er for 911-modellene vil roadsteren posisjoneres på et høyere prisnivå enn coupéen.

Powered by Labrador CMS