-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nytt segment: HyperSUV
Vi har sett antydninger til en ny bilype før. Nå hiver et designstudio i Torino seg på Hyper-SUV karusellen.
Camal heter designkontoret i Torino som nylig har vist oss drømmen om Ramusa.
Alessandro Camorali står i spissen for de unge designerne som har presentert en helt ny biltype: Off-roader med Superbil-gener. Giugiaro Parcour og Audi Nanuk er eksempler på denne biltypen vi har møtt tidligere.
Camorali jobbet hos Bertone, og var blant annet med på den sensasjonelle BAT 11 i 2008. Det var det siste han gjorde der, sammen med andre derfra hoppet han av og startet sitt eget.
Etterpå har han gjort en rekke ting, både på bil og innen ren produktdesign og nå er han altså på plass med noe helt nytt igjen.
To seter, utpreget sport-coupé utseende, og med en 3,5-liters V12-motor fra den gamle, italienske, Bugatti EB 110.
Carbon-chassiset, og noen andre detaljer, kommer også derfra, så det høres ut som om verden er blitt en EB 110 fattigere.
Høyreist
Ramusa ser ut som den kan klare de fleste utfordringer, men det er nok fordi den er jekket opp ganske høyt, slik at den har et klart offroad-uttrykk. De 800 hestekreftene driver imidlertid bare bakhjulene - via en 6-trinns girkasse.
Uten at vi får noen detaljer blir vi fortalt at det er noen hybrid-komponenter her også, som gjør at forhjulene også kan drives innimellom, elektrisk – og at det dermed blir mer enn 800 hester tilgjengelig.
En bakkeklaring på 25 cm gjør bilen ganske spesiell. Sammen med skikkelige antydninger til skjermer og mengder av karbon-detaljer som overhodet ikke er kamuflert, blir vi jo servert en ganske overbevisende offroad myte her.
De øvrige målene er for øvrig 432 x 202 x 130 cm.
Bertone-navn
Hyggelig at Alessandro Camorali minnes sin gamle arbeidsgiver ved å gi bilen navnet «Ramusa». «Nå som Bertone ikke eksisterer mer», sier han, «viderefører vi hans tradisjon med å gi bilene navn på piemontesisk dialekt».
Ramusa er Piemonte-navnet på øgler.
Men i motsetning til øglene, som det kan være ganske mange av der, er det vel sjanser for at det ikke blir mer enn en av Ramusaene.