Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept
Volkswagen BUDD-e Concept

Fremtidens mikrobuss?

Vi har sett noen fantasier basert på den klassiske VW-bussen. Den som står i Las Vegas er elektrisk, og mer fremtid enn retro.

Publisert Sist oppdatert

Mikrobus dukker opp med ujevne mellomrom når Volkswagen deltar på messer rundt omkring i verden.

Den første jeg husker sto på Detroit-utstillingen i 2001. Så var det stille i mange år, før den dukket opp igjen i en mer kompakt utførelse med moderne drivlinjer i 2011.

Og nå står den altså på CES i Las Vegas. Som ren elbil med betegnelse BUDD-e.

Ny plattform
Den er basert på en ny, fleksibel arkitektur kalt MEB, som skal brukes til fremtidige modeller med hybrid eller ren elektrisk drift.

Konseptbilen har elektrisk firehjulsdrift, framme sitter en elmotor som yter 100 kW (136 hk) og 200 Nm mens den på bakakselen leverer 125 kW (170 hk) og 290 Nm. Det gir en samlet effekt på 305 hk, en toppfart på 180 km/t og en 0-100-tid på syv sekunder.

Takket være en batterikapasitet på hele 92,4 kWh har bilen en oppgitt rekkevidde på 533 kilometer (ifølge europeisk NEDC-standard – 233 miles, eller 375 km, ifølge amerikansk EPA-standard).

Hurtiglading
Batteriet kan enten lades via stikkontakt eller induktivt. Med hurtiglader (150 kW) er bilen 80 prosent fulladet i løpet av en halv time – da snakker vi tid og kapasitet på nivå med en Tesla

For øvrig er den utstyrt med mye av den samme teknologien vi har omtalt i forbindelse med BMWs konseptbil, som «gesture control» og «Internet of Things».

BUDD-e har en lengde på 460 cm, så den er relativt kompakt, bare 8 cm lenger enn en Touran. Bredden er 194 cm og høyden 184. Akselavstanden er hele 315 cm, så overhengene er relativt korte i begge ender.

Volkswagen sier ikke et ord om produksjon, så BUDD-e må nok anses som et rent utstillingsvindu for ny teknologi. Men plattformen vil definitivt bli benyttet under en rekke fremtidige modeller fra merkene i VW-gruppen.

Powered by Labrador CMS