McLaren JVCKENWOOD Concept
McLaren JVCKENWOOD Concept
McLaren JVCKENWOOD Concept
McLaren JVCKENWOOD Concept

McLaren? Nei, TechLaren

Et samarbeid mellom McLaren og JVC Kenwood høres uvanlig ut. Men resultatet kan vi virkelig like.

Publisert Sist oppdatert

Innrømmelse: Da McLaren annonserte at de har bygget en spesialmodell i samarbeid med «JVCKENWOOD», lurte jeg umiddelbart på hva i alle dager «JVCKENWOOD» var for noe.

Et designhus, kanskje? Uttales som «jackenwood», eller «juckenwood» – en spennende «V» slengt inn som en slags annenrangs Bvlgari?

Innrømmelse 2: Da jeg etter hvert skjønte at «JVCKENWOOD» egentlig er JVC Kenwood, begynte brikkene å falle litt på plass. Men så kom frykten for at dette kun er en McLaren med førti høyttalerelementer på odde steder, fire head-units og fjorten skjermer plassert på steder du aldri kommer til å kikke.

Jeg mener; jeg har sett to-setere få montert skjermer i nakkestøtten, så alt er tydeligvis mulig.

Å, så feil jeg skulle ta.

For McLaren er ikke de som fjaser rundt med mest mulig bling. Nei, når McLaren gjør ting, da gjøres det skikkelig.

På utsiden er det ikke lett å se hva JVC Kenwood har gjort, med unntak av å klistre navnet sitt på de langsgående stripene foran og på sidene av bilen.

Men ta en kikk innvendig.

Her har den japanske gjengen strippet 675LT-modellen for hele dashbordet, og laget et nytt, ultraminimalistisk et.

Instrumentene er fjernet, og erstattet med et head-up display (HUD). Det betyr at dashbordet er helt rent, og fritt for distraksjoner.

Og på førerplass er spesialmodellen utstyrt med rattet fra McLarens banemonster, P1 GTR. Knappene for DRS og IPAS er erstattet med innstillingsbrytere for HUD-en, og foran rattet er det integrert en luftekanal for friskluft til føreren.

Men forvent ingen kalddusj derfra; air condition er ikke bilen utstyrt med.

Interiøret har også blitt strippet for bakspeil. I stedet er bilen utstyrt med et kamera i rumpa, som gjør samme nytten. Skjermen er plassert i taket, rett over/foran føreren.

Også sidespeilene er erstattet med små kamera – men det fortelles ikke hvor skjermene som viser disse «speilbildene» er plassert.

Ifølge McLaren har disse speilkameraene en fordel i at de er både mindre og lettere enn tradisjonelle speil – og derfor mer aerodynamisk effektive. Alltid en fordel.

At et samarbeid mellom McLaren og JVC Kenwood kunne gi slike lekre frukter, hadde jeg ikke trodd. Men når jeg nå ser resultatet, skjønner jeg at jeg aldri skal tvile på ferdighetene deres igjen.

Powered by Labrador CMS