-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Forsmak på ny Tiguan
Andre generasjon Tiguan er snart på plass i Norge. På Detroit-utstillingen vises en forsmak på fremtiden.
Volkswagen Tiguan debuterte på bilutstillingen i Frankfurt sist høst og er på plass hos norske forhandlere i løpet av våren. Men i USA vises den for første gang nå, og da i en ren showutgave – som Tiguan GTE Active Concept.
Volkswagen forteller sine amerikanske kunder at det fortsatt tar et års tid før Tiguan er på plass der, men da kommer den til gjengjeld i en forlenget utgave med syv seter. Og de lover å utvide porteføljen av SUV-er i årene fremover, spesielt i det amerikanske markedet.
Det har også vært snakket om en lang versjon for Europa, så vi skal ikke se bort fra at den også kommer hit etter hvert.
Effektiv pakke
Slik den står i Detroit er Tiguan GTE Active Concept utstyrt med plug-in hybrid drivlinje. Den har en TSI bensinmotor på 150 hk kombinert med to elmotorer, en foran på 54 hk og en bak på 115 hk. Den fremre elmotoren sitter integrert i DSG girkassen.
Dermed oppnås en samlet effekt på 225 hk og et solid dreiemoment fra første omdreining.
Så lenge batteriene har kapasitet nok starter bilen på ren eldrift, og man kan velge mellom firehjuls- eller bakhjulsdrift.
Innstilt på Hybrid velger bilen automatisk den beste kombinasjonen, men man kan også overstyre automatikken og velge enten bensin- eller eldrift.
To i ett
På ren eldrift antyder VW en rekkevidde på cirka 32 kilometer og hastigheter opp til 120 km/t, men med full tank og fulladede batterier er rekkevidden over 90 mil på hybriddrift.
Som produksjonsmodellen er Tiguan GTE Active Concept bygget på den fleksible MQB-plattformen som sitter under en rekke av VW-gruppens nyere modeller. Den har en lengde på 449 cm, er 190 cm og 177 cm høy over en akselavstand på 268 cm.
Sammenlignet med en ordinær Tiguan har konseptbilen fått økt bakkeklaring med 45 mm, til 225 mm, vesentlig bedre «angrepsvinkel» for å ta seg frem i terreng, og ekstra beskyttelse under front- og bakfanger.
Realiseres
Innomhus dominerer en 9,2—tommers skjerm dashbordet med såkalt «gesture control» som oppfatter håndbevegelser uten at man direkte berører skjermen.
Nye Tiguan kommer til Norge i mai. Den vil på et senere tidspunkt komme som ladbar hybrid, men med en mer moderat effekt på nivå med det vi finner i de populære modellene Golf GTE og Passat GTE.