-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
En forsmak på Q8?
Audi h-tron quattro concept er en collage av fremtidsteknologi. Men den kan også være et hint om designen på en kommende Q8.
Drivlinjen kombinerer en brenselcelle med en effekt på 110 kW (150 hk) med en kraftig batteripakke som kun veier 60 kg og gir et ekstra boost på 100 kW (136 hk). Dermed oppnår man en samlet effekt som er på et nivå Audi-kunder kan leve med.
Vi vet at BMW tenker i de samme baner – noe du kan lese mer om i neste utgave av Bil. Med dagens teknologi er det nemlig nærmest umulig å lage en kraftigere brenselcelle uten at pris og format blir uakseptabel.
Om du finner en hydrogenstasjon kan du tanke opp bilen på fem minutter, og vi er jo lovet flere stasjoner i Norge i løpet av noen år. Da har du en potensiell rekkevidde på inntil 60 mil – omtrent som i en vanlig SUV med forbrenningsmotor.
Konseptbilen er også utstyrt med teknologi for automatisert kjøring og parkering som ikke er så langt inn i fremtiden – dette skal nemlig tilbys i neste generasjon A8 som kommer på markedet i 2017.
Med h-tron ønsker Audi å demonstrere at de behersker alle typer teknologi med hensyn til drivlinjer, det være seg ren batteridrift, ladbare hybrider, forbrenningsmotorer og brenselceller.
Den har flere fellestrekk med elbilen e-tron vi møtte i Frankfurt sist høst, og som Audi har sagt skal realiseres.
Brenselcellen og batteripakken driver to elmotorer, på forhjulene som yter 90 kW (122 hk) og en bak på 140 kW (190 kW). Dermed får man elektrisk styrt firehjulsdrift.
Med et samlet dreiemoment på 550 Newtonmeter akselererer bilen til 100 km/t på under syv sekunder, mens toppfarten er sperret ved 200 km/t – noe som bør dekke behovet for de fleste av oss.
En varmepumpe for interiøret og et stort solcelletak som genererer opptil 320 Watt, tilsvarende en årlig kjørelengde på 1000 kilometer, er med på å gjøre bilen mest mulig effektiv.
Audi h-trom har en lengde på 488 cm, er 193 cm bred og bare 154 cm høy. Det gjør den 17 cm kortere og hele 20 cm lavere enn en Q7.