-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nytt liv i Continental
Etter et 14 år langt fravær gjenoppstår nå Lincoln Continental som det ypperste av luksus og eleganse fra Ford.
– Dette er riktig retning for Lincoln. Bilen ser elegant ut og interiøret med mykt skinn og tredetaljer peker mot klassisk luksus, ikke retro. Men grillen er det dessverre bare å glemme, og de blanke detaljene utvendig er i plast og ikke i metall.
Uttalelsen kommer fra Chris Theodore, Fords pensjonerte produktutviklingssjef for Nord-Amerika, i forbindelse med visningen av bilen på Detroit Auto Show.
Nær døden
For Ford nærmet Lincoln seg spørsmålet om et «være eller ikke være» for merket. Selv med vekst til 101.227 biler i fjor, solgte Cadillac 74.000 flere biler i USA. BMW, Lexus og Mercedes solgte nær tre og en halv gang så mange som Lincoln.
Continental erstatter MKS, solgt i under 95.000 eksemplarer i de åtte årene den var i produksjon.
I fjor vår møtte vi Continental som konsept i New York, og nå står den altså i produksjonsdrakt i Detroit.
Eksakt hvor lang bilen er har Ford så langt ikke sagt noe om, men den er kortere enn MKS (5,22 meter), lavere og med lengre akselavstand.
For president og konge
Å erstatte det intetsigende navnet MKS med Continental, henger naturligvis også sammen med navnets historie. Lincoln sto tross alt for noe av det mest luksuriøse og eksklusive amerikansk bilindustri kunne tilby.
Continental har blant annet gjennom flere tiår (til Cadillac overtok) vært bilen for amerikanske presidenter, og det var nettopp i en åpen Lincoln John F. Kennedy ble skutt i Dallas i Texas i 1963.
Flere av presidentbilene kan beskues rett innenfor døren til Ford-museet i Dearborn, Henry Fords hjemby rett utenfor Detroit.
Da kronprins Harald i august 1969 giftet seg med Sonja Haraldsen, ble de kjørt i en åpen, firedørs Lincoln Continental. 32 år senere brukte kronprins Haakon Magnus og Mette-Marit Tjessem Høiby samme Lincoln som bryllupsbil.
Reetablering tar tid
– Reetablering av Lincoln som et premium bilmerke i verdensklasse skjer ikke over natten, men vil kun være mulig om Ford fortsetter å investere i merkevaren med like overbevisende resultater som Continental. Selv med et SUV-marked i vekst, trenger ethvert luksusmerke en skikkelig luksussedan, sa senioranalytiker Karl Brauer hos Kelley Blue Book til Automotive News.
Naturligvis har Continental alltid vært forbundet med kraftfull V8-motor. Den «norske» kongebilen fra 1966 hadde eksempelvis 7,6 liters motorvolum.
Men selv om Continentals kommende kjøpere sannsynligvis hører hjemme blant de godt voksne, klinger det dårlig med V8. Derfor har Ford eksklusivt for Continental valgt V6 twinturbo-motorisering, 3,0 liters volum og 400 hk.
Overraskende nok er bilen forhjulsdrevet med 4x4 som opsjon. Hybridløsning a la Lexus står foreløpig ikke på Lincoln-programmet.
Komfort viktigst
Selv om dette er en full-size amerikaner, skal motoreffekten være nok for å tilfredsstille Continentals kunder som – ifølge Fords studier – vektlegger komfort og stillhet inne i bilen framfor rå ytelser. Derfor leveres Continental selvfølgelig med aktiv støyreduksjon.
For å gjøre bilen maksimalt komfortabel er forsetene «Perfect Position Seat» som betyr inntil 30 innstillingsmuligheter.
Varme i baksetet er standard og alle setene kan utstyres med kjøling og massasje. På et kontrollpanel på høyre bakdør stiller baksetepassasjeren inn høyre sete foran når behovet for å strekke på beina melder seg.
(I neste nummer av bladet Bil kan du lese om samme funksjon i BMW-flaggskipet 750 Li).
Ser mot Kina
Med Continental sikter Lincoln seg også inn mot Kina hvor de håper å selge mer enn halvparten av produksjonen. Produksjonsbilen med konservativt elegant karosseri ligger nær opp til konseptet på Continental fra New York-utstillingen sist vår.
Blant annet har de knappstyrte døråpnerne på innsiden av kromlisten øverst på dørpanelene fulgt med over fra konseptet. Også inne i bilen er de tradisjonelle døråpnerne erstattet av knapper til å trykke på.
Det siste gir mulighet til optimal plasseringen av 19 høyttalerne i high-end Revel audioanlegget.
Hva koster så herligheten? Prisen er ikke helt klar, men under 50.000 dollar (450.000 kroner) antydes for rimeligste variant.
Inflasjonsjustert er det på nivå med prisen på forrige Continental, 14 år tilbake i tid. Nærmest som konkurrenter står Cadillac største modeller, Lexus LS 600, Audi A8, BMW 7-serie, Mercedes S-klasse og Genesis G90.