-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Acura-Hondas nye stil
I Detroit dukket Honda opp med et design-konsept. Den brukte merkenavnet til "Hondas Lexus", altså Acura. Mye kommer garantert til å lekke over til Honda selv.
Det var vel antakelig LC 500 fra Lexus som tok glam-prisen i Detroit i år. Selv om den i realiteten er det nesten identiske resultatet av en fire år gammel konseptbil, fikk den massiv oppmerksomhet.
Ikke en gang den grimme, enorme sy-snelle-fronten er det dannet facebook-grupper mot, så det er vel jeg som tar feil.
Jeg kan derfor antakelig ikke påstå at Acuras innslag fikk topp-plasseringen, men den blir i hvert fall en god nummer to – og er like rød som Lexusen.
Nytt designspråk
Acura Precision Concept heter bilen, og ifølge selskapet peker den i retning av et friskere og mer utfordrende designspråk fra dette luksusmerket.
Bilen kommer selvfølgelig fra Honda/Acuras studio i California, der de også utviklet den nye NSX.
Ifølge alle mytene som ble spunnet den gang, ble NSX designet av en nydelig blond dame, Michelle Christensen. De fleste insidere vet at det gjorde den ikke, men alle er enige om at akkurat DEN melket Hondas PR-folk beundringsverdig.
Hun blir også ført frem som frontperson for denne nye firedørs sports-sedanen. En bil med bakhjulsdrift-dimensjoner som en 7-serie, men den er kortere og på kortere akselavstand. For ikke å snakke om hvor mye lavere den er.
Teamwork
Det er ikke tvil om at dyktige Dave Marek har ledet arbeidet – han er tross alt designsjef ved denne filialen.
John Norman blir presentert som ansvarlig for interiøret, og dersom det virkelig er fr. Christensen som har gjort denne, skal jeg tilgi henne for at hun definitivt ikke gjorde NSX.
Det eneste jeg ikke er helt med på, er den pentagon-formede grillen og de nesten parodiske Lambo-tendensene i front. Resten ser mesterlig ut.
Gjør meg en tjeneste. Tegn av profilen, og se hvor ordinær den egentlig er.
Men legg så til tonene i karosserisiden, behandlingen av nederste del av dørene, og muskeltendensene over bakhjulene, samtidig som lysene foran og bak, sammen med eksosanlegget, er trukket langt ut på sidene – og du ser hvordan man får en form til å bli både tredimensjonal og levende.
Ren designøvelse
Antagelig vil det ikke skje noe mer med denne nå, men vi får håpe dette betyr at fremtidige Acuraer får en litt klarere selvsikkerhet når de nå fått litt større hjul å stå på. For noe av det mest karakteristiske med denne var 22-tommerne på dette ellers så ganske kompakte skallet.
Heldigvis ikke et ord om drivlinje eller drømmetoppfart eller vanvittig interkonnektivitet – dette var en ren og skjær design-øvelse.
Slike opplever vi ikke for ofte.
PS! Dersom du vil bygge en skalamodell er målene: 518 x 213 x 132 cm på en akselavstand som måler 310 cm.