Lamborghini : Selger brukt Rambo-Lambo - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
Selger brukt Rambo-Lambo
Hva sier du til en brukt Rambo-Lambo, Lamborghini LM 002? Den ultimate godbiten av en ørkenracer står for tiden i gateversjon til salgs hos Porsche Center i Stavanger.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Om du planlegger et privat ørkenrace, eller bare er genuint bilinteressert og har drøyt to millioner kroner som brenner i baklomma, er det bare å ringe Martin Stehl i Stavanger.

Fartsudyret
– Dette er et unikt eksemplar, og ja, jeg har kjørt den. Et fyrverkeri av en gatebil som tar deg til 100 km/t på rundt 7,5 sekunder, men jeg har ikke testet ut toppfarten (oppgitt til over 210 km/t) og heller ikke cruiset med den på Solastranda, sier en opprømt Martin Stehl, salgssjef for brukte biler hos Porsche Center i Stavanger

Bilen Stehl snakker om er udyret Lamborghini LM 002, populært kalt Rambo-Lambo, et fartsmonster som i første versjon (LM 001) var utviklet for militært bruk i ørkenaktige områder og til oljefolk med sand mellom tærne. Karosseri i glassfiber og aluminium skulle spare vekt.

Countach-motoren
Så skulle det vise seg at bilens militære egenskaper ikke holdt mål. Lamborghini forsøkte deretter å redde stumpene ved å konvertere bilene til sivilt bruk. Interiøret ble oppgradert med skinn, klima, elvinduer og ellers alle komfortkrav i 1980 årene.

Men rosinen i pølsen er uten tvil motoren, Lamborghinis 5,2-liters V12 hentet fra Countach og koblet til en femtrinns manuell girkasse som sparker 415 hk ut til alle hjulene. Dette var sånn sett Lamborghinis første firehjulsdrevne SUV.

Med tanke på at bilen veier rett over tre tonn, høres ikke 415 hk ut som overmotorisering, men Stehl kan bekrefte at den sand/gullfargede fireseteren med kremfarget skinninteriør er rask nok. Form og konstruksjon gjør den lite egnet som bybil, og den er tungparkert i trange smug.

Men som ultimat samlerobjekt kjører få opp på siden av Lamborghini LM 002, visstnok bare bygd i 328 eksemplarer.

Ingen kjendishistorie
– Så vidt jeg vet har det ikke rullet noen Lamborghini LM 002 på norske skilter siden skipsreder Petter Sundt eide en slik sent i 1990-årene, mener Stehl. Han legger til at dette er et sjeldent pent eksemplar med kun 19.500 km på telleren.

En BilNorge-leser kan imidlertid fortelle at det var en tilsvarende modell innom Norge i forbindelse med Gumball 3000 i fjor.

– La oss få høre bilens kjendishistorie?

– Det er mange kjendiser som har kjørt og eid biltypen, men ikke dette eksemplaret. Dette er heller ingen ørkenbil, men tilpasset gatekjøring i Europa. Lamborghinien er kjøpt ny i Tyskland og har vært i tyskerens eie til Classic Car Asset Management her i Stavanger tok bilen til Norge og registrerte den på norske skilt i 2014. Det er for dem vi selger bilen, sier Stehl.

Bilen inngår i en samling og selges for å gi plass til andre objekter. Den har således intet med oljekrisen på Vestlandet å gjøre, presiserer Stehl.

– Er det mulig å selge en 27 år gammel bruktbil priset til 2,1 millioner kroner i Norge?

– Det er én dag siden vi la den ut for salg, og vi har allerede hatt flere henvendelser. Lamborghinien vil også bli lagt ut for salg i utlandet.

Du kan se flere detaljer i Finn-annonsen 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: