-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bestillingsklar Tiguan
Nye Volkswagen Tiguan, som debuterte på bilutstillingen i Frankfurt sist høst, er fra mandag 1. februar klar for bestilling i Norge. Prisene starter på 404.500 kroner.
Mens dagens Tiguan har en startpris på 323.200 kroner, passerer du 400.000 om du vil ha den nye modellen. Forklaringen er at den nye i første omgang kun leveres med firehjulsdrift, mens du får forgjengeren med forhjulsdrift og manuell girkasse.
Sammenlignet med den utgående modellen blir rimeligste utgave av nykommeren med firehjulsdrift og automat 34.000 kroner rimeligere.
Her er prisene for de to første drivlinjene man åpner for bestilling av nå (eks. frakt- og leveringsomkostninger):
- • Tiguan Trendline 2,0 150 hk TDI DSG 4MOTION 7-trinns automatgir: 404 500 kroner
- • Tiguan Businessline 2,0 150 hk TDI DSG 4MOTION 7-trinns automatgir: 449 900 kroner
- • Tiguan Highline 2,0 150 hk TDI DSG 4MOTION 7-trinns automatgir: 463 000 kroner
- • Tiguan Highline 2,0 180 hk TSI DSG 4MOTION 7-trinns automatgir: 495 800 kroner
- Vi har store forventninger til salget av den nye Tiguan i Norge. Designet er en revolusjon fra forgjengeren med dynamiske og skarpe linjer, bilen er vesentlig større og er full av ny teknologi og innovasjoner, sier direktør for Volkswagen i Norge, Ulf Tore Hekneby.
- Vi ser også frem til å kunne tilby kombinasjonen forhjulstrekk og DSG-automatgir, som kommer senere i år, tilføyer Hekneby. Da vil vi trolig se en prislapp i nærheten av dagens innstegsmodell.
Basert på MQB-plattformen
Den nye Volkswagen Tiguan er også den første SUV-en fra VW-gruppen basert på den såkalte MQB-plattformen, en fremtidsrettet plattform som brukes av en rekke biler fra konsernet.
MQB-plattformen forbedrer alle aspekter ved Tiguan. Vekten er redusert med 50 kg i forhold til forrige modell med Euro 5-motorene. Det er gjort store forbedringer når det gjelder innvendig plass og bagasjerom. Volumet i bagasjerommet er på 615 liter, eller hele 1655 liter med setene nedfelt - en økning på 145 liter fra tidligere.
Nye drivlinjer
Også motorene er nye og mer drivstoffvennlige enn tidligere. Til sammen kommer åtte motorer med alt fra 115 til 240 hestekrefter. Selv om motorene er kraftigere, er de ifølge VW opptil 24 prosent mer drivstoffeffektive enn motorene i forrige modell.
Det nye systemet med 4MOTION Active Control gjør det enklere å tilpasse firehjulsdriften til underlaget. Bilen er konstruert for tilhengervekt på inntil 2500 kg, og tilbys selvfølgelig med Trailer Assist, det nye tilhengerassistentsystemet.
Assistentsystemer som Front Assist med City nødbrems, adaptiv cruise control og Lane Assist kjørefeltassistent er standard.
Andre innovasjoner innebærer blant annet Active Info Display og Head-up display, Google Street View, trafikkinformasjon og informasjon om ledige parkeringsplasser. App Connect er standard i Norge og gjør at du kan speile innholdet fra din smarttelefon på bilens infotainment-skjerm.
God plassutnyttelse
Nye Tiguan er større enn forgjengeren. Bilen er 6 centimeter lenger, akselavstanden er forlenget med 7,7 centimeter og den er 3 centimeter bredere enn tidligere.
Samtidig er bilen 3,3 centimeter lavere enn før, noe som er med på å gjøre den nye modellen både mer dynamisk og aerodynamisk med redusert luftmotstand.
Bilen er ifølge Volkswagen designet for å være så skånsom som mulig med sine omgivelser. Dette innebærer fotgjengerbeskyttelse med aktivt panser, standardutstyr i Norge, hvor en mekanisme hever panseret hvis en fotgjenger eller syklist kommer i kontakt med dette ved en kollisjon.
Dette øker gapet mellom den harde motoren og det relativt myke panseret, og reduserer dermed risikoen for alvorlige hodeskader.
Fotgjengerregistrering er også standard. Dersom radaren i fronten av bilen oppdager en person som går ut i veien, vil systemet advare sjåføren - og deretter bremse bilen. Sidekollisjonsputer bak er standard i Norge fra Businessline.
Mye utstyr
Trendline har i tillegg til alle sikkerhetssystemene LED baklys, 17-tommers lettmetallfelger, Front Assist med City nødbremsfunksjon og fotgjengerregistrering, knekollisjonspute på førersiden, Car-Net App Connect, Radio Composition Media med 8 tommers berøringsskjerm og 3-soners klimaanlegg som standardutstyr.
Businessline får i tillegg Adaptiv cruise control, full-LED frontlys, Dynamisk lysassistent, Park Pilot parkeringssensorer foran og bak, sidekollisjonsputer bak, multifunksjonsratt, mørke ruter, komfortseter og elektrisk innfellbare utvendige speil som standard.
Highline får i tillegg Active Info Display, oppvarmet multifunksjonsratt, 18» lettmetallfelger, kromlist i luftinntak foran, mørke LED baklys, og Top-Comfortseter som standard.
De første bilene er på plass i Norge i april/mai.
Se stort bildegalleri av ny Tiguan