Rally Monte Carlo Historique
Valter Jensen og Monty Karlan ble beste norske i årets rally Monte Carlo for gamle biler. De ble nummer 16 i en Porsche 911.
Rally Monte Carlo Historique
Knut Larsen / Arne Dølerud i Volvo PV
Rally Monte Carlo Historique
Per Simbles gamle totakts-Saab tålte ikke slaps og kulde
Rally Monte Carlo Historique
Kjetil Engan/Bjørn Lie holdt lenge følge med de beste og ledet sin klasse, men måtte bryte siste natta med tekniske problemer etter et ublidt møte med en jordvoll.

Rally på bar bakke

Norske veteraner i rally må ha snø og is for lykkes i Rally Monte Carlo Historique (RMCH). Årets løp var et rent asfaltrace der biler med mye motor hadde alle fordeler.

Publisert Sist oppdatert

Rallyveteranen Henning Jørstad er ikke i tvil om at årets RMCH var et av de aller enkleste når det snakkes om vær og føre.

– Vi så nesten ikke en snøklump, sier mannen som hvert år lager den norske detaljerte kjøreboka. Og når det blir rent asfaltløp, blir det vanskelig for oss nordboere å holde følge. Vi er nok best på snø og is, sier Jørstad. – n

Kjetil Engan forsøkte etter beste evne å holde følge med de beste. Ved siden av seg i sin gamle Ford Cortina 1965-modell hadde han kartleser Bjørn Lie. De holdt lenge følge og ledet helt fram til de siste to nattprøvene klassen for mellomgamle biler. (RMCH kjøres det i tre hastighetsklasser etter bilens alder. Engan kjørte i den midtre gruppen).

– Styringen og forstillingen ble ødelagt etter et ublidt møte med en jordvoll, så det var bare å kaste inn håndkleet, sier Engan.

– Men vi innså tidlig at den siste natta med to krevende prøver uansett ikke var det beste utgangspunktet for oss med en bil med bare 90 hk. Vi greier ikke å holde tidene i motbakker og må innse at Porscher og Renault Alpiner knuser oss fullstendig. Kanskje ikke rart når de har tre ganger flere hester og mange kjører på tilnærmet racingdekk. Vi kjørte på piggfire vinterdekk, noe annet hadde vi ikke med oss.

Gammal bruktbil
Forden Engan kjører er en bil som har rullet i Norge siden den var ny i 1965. Den ble kjøpt i Holtans Bilforretning i Oslo og startet sitt liv som familiebil. Deretter ble den overtatt av en ungdom i Holmestrand (arvet bilen fra sine bestefar), før familien Engan fikk kjøpt den og preparerte den til veteranrally.

– Men fortsatt er det bare 90 hester, sier Kjetil Engan. Han kjørte en av RMCH aller billigste biler.

Veteraner best
De mange norske Porsche 911 kom mye lenger bak i løpet enn de hadde forventet. Tradisjonelt har norske deltagere hevdet seg i teten i dette rallyet som ofte har vært kjørt under svært skiftende forhold.

Best av de norske ble veteranene Valter Jensen med Monty Karlan som kartleser. De kjørte seg skikkelig opp siste natta og endte til slutt som nummer 16.

Gammel PV
I 2015 vant Knut Larsen klassen for de eldste bilene med sin blå Volvo PV. I år måtte han ta til takke med en tredjeplass – for konkurrentene hadde så mye kraftigere motor og kunne forsere i motbakkene.

En av de store norske favorittene, Petter Granerud (med annenplass i RMCH historisk for to år siden) måtte bryte på tilkjøringen til Monte Carlo. De fikk tekniske problemer med sin Porsche 911.

Det fikk også Per Simble som kjørte en totakts Saab 96. Når det ble tåke og slaps, ble det ising i forgasseren, og da var det ikke noe annet å gjøre enn å bryte løpet.

BilNorge fulgte rallyet fra Oslo til Monte Carlo - se alle våre rapporter fra Rally Monte Carlo Historique

Resultater for de norske lagene i RMCH:

  • 16) Valter Jensen / Monty Karlan, Porsche 911
  • 34) Kjell Kristoffersen / Bjørn-Erik Indahl, Porsche 911
  • 37) Tore Johannessen / Tine Hallre, Porsche 911
  • 48) Tom Hotvedt / Leif Nesset, Porsche 911
  • 53) Lars Lie / Thomas Berve, Volvo 142
  • 56) Knut Larsen / Arne Dølerud, Volvo PV
  • 76) Torgjer Kleppe / Henning Jørstad, Renault Gordini
  • 106) Ivar Høie / Thomas Karlsen, Volvo 142
  • 202) Egil Nicolaysen / Remi Høyås, Porsche 911
Powered by Labrador CMS