-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her er neste Audi A6
Fortsatt tar det et par år før du får se denne bilen på veien, men vi kan allerede avsløre en del detaljer om neste generasjon A6.
Med ny Mercedes E-Klasse og ny BMW 5-serie like rundt hjørnet, jobber Audi intenst for å få på plass en verdig konkurrent. Trolig kommer femte generasjon A6 på markedet sent 2017 som 2018-modell.
Bilen utvikles parallelt med neste A7 og A8 under kodenavn C8, og alle disse tre modellene deler plattform, drivlinjer, chassis og elektrisk system.
Prolog-inspirert
Stilistisk vil vi finne igjen designtrekk fra de tre konseptene vi har sett de siste halvannet årene, Audi Prologue Show Car (LA Auto Show 2014), Audi Prologue Avant (Genève 2015) og til sist Audi Prologue Allroad fra Shanghai-utstillingen i fjor.
Viktige designelementer er den brede, heksagonale grillen, smale, vinklede lykter med LED-teknologi og et mer markant panser som skal gi modellene et muskuløst uttrykk.
Langs sidene blir skjermbuene større og mer markante, taket blir flatere enn på dagens modell, og baklyktene vil ha OLED-teknologi som byr på masse nye muligheter.
Nytt interiør
Innendørs vil modellene få et helt nytt dashbord med nye kontrollorganer og inntil tre høyoppløselige skjermer. Audi vil videreutvikle sitt velfungerende MMI-system med kontrollpanel mellom setene.
Instrumentpanelet vil bestå av en stor skjerm, det Audi betegner som virtuell cockpit, først lansert i TT, der man kan få frem den informasjonen man ønsker.
Det vil i tillegg være en stor skjerm for infotainment-systemet øverst på dashbordet og en mindre skjerm for styring av bl.a. klimaanlegget lavere plassert på senterkonsollen.
En ny digital plattform vil muliggjøre sanntids oppdatering til navigasjonsanlegget, og de ombordværende kan surfe på Internett og benytte sosiale medier under reisen.
Bedre plassutnyttelse
Selv om neste A6 får tilsvarende dimensjoner som dagens modell, får den et romsligere interiør takket være at den skal bygges på andre generasjon av den fleksible MLB-plattformen.
Den får en noe strukket akselavstand og større sporvidde, og den vil også få økt bagasjekapasitet fra dagens 530 (sedan) og 565 liter (Avant).
Vekten blir lavere enn på dagens A6 takket være utstrakt bruk av høyfast stål, aluminium og karbonfiberforsterket plast i konstruksjonen. Med 1,8-liters bensinmotor kan den snike seg under 1,5 tonn (dagens veier 1535 kg).
Mer effektive drivlinjer
Motorene vil bli videreutviklinger av dagens, og de mest utbredte benyttes også i nye A4.
De mest påkostede modellene får V6- og V8-motorer – tilsvarende de Porsche benytter i flere av sine modeller. Vi vet også at Audi utvikler nye motorer med elektrisk drevet kompressor som gir ekstremt god effekt ved lave turtall.
Forhjulsdrift blir standard i de rimeligste modellene, men majoriteten av A6-kundene foretrekker Quattro firehjulsdrift – nesten nitti prosent av de norske A6-kundene valgte det i fjor.
I tillegg til de tradisjonelle drivlinjene vil det også komme en ladbar hybrid, og innen nye A6 er på plass kan vi nok forvente vesentlig lengre elektrisk rekkevidde enn de 4-5 milene man opererer med i dag.