-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
ADAC sjekker VW
Snart skal de første bilene som er berørt av "dieselgate" inn til modifisering. NAF skal sammen med sin tyske søsterorganisasjon, ADAC, sjekke at det ikke går utover ytelsene.
Vi har fått flere henvendelser fra lesere som er berørt av Volkswagens dieselskandale, og som er bekymret for at deres bil får mindre effekt etter modifisering. Nå får de hjelp av Tysklands største bilistorganisasjon og NAF.
ADAC skal teste berørte biler ved alminnelig kjøring før og etter utbedring, for å se om det har skjedd noe med bilens motor og yteevne. Testprogrammet er basert på ADACs grundige tester av biler i reell bruk. Det ønsker NAF å delta i.
- Vi og ADAC ser behovet for å teste mer enn utslipp og forbruk, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.
Det tyske biltilsynet (KBA) vil kjøre syklustester av forbruk og utslipp for at de berørte bilene skal bli typegodkjent, men disse sier lite om hva endringene har å si for vanlig bruk av bilen.
Ikke bare utslipp
De grundige testene til ADAC er derfor viktige for å sikre at bilene ikke yter og presterer dårligere etter utbedring.
- Volkswagen sier at bilene skal ha de samme prestasjonene etter utbedring. Dette tester vi, og forhåpentligvis er det ingen endringer, sier Sagedal.
- Dersom testprogrammet viser at det er vesentlige endringer i kvalitet og yteevne på bilene, vil vi følge dette opp på vegne av våre medlemmer, sier Sagedal.
I testene som skal gjennomføres, har ADAC henvendt seg til sine medlemmer for å få tak i biler. Det er satt opp en rekke krav til bilene, og testemetodene følger velprøvde testprosedyrer.
Totalt skal seks biler testes; to av hver av motortypene det har vært jukset med. Bilene blir testet både før og etter utbedring.
Følg opp
Alle som har fått beskjed om utbedring, må levere inn bilen til sitt lokale verksted. Veimyndighetene her i Norge har nemlig bestemt at uten modifisering og utbedring, vil ikke bilene bli typegodkjent.
- Utbedringen tar ikke lang tid, og den norske importøren har lagt et effektivt løp for utbedringene. Lever bilen, ta en kopp kaffe og unngå avskilting, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.