-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Møller korrigerer NAF
NAFs uttalelser om utbedringene av dieselmotorene er basert på feil grunnlag og skaper bare mer usikkerhet, mener Harald A Møller. Dette er hva importøren reagerer på.
I artikkelen "ADAC sjekker VW" på BilNorge.no 9. februar uttaler kommunikasjonsssjef Inger Elisabeth Sagedal i Norges Automobilforbund (NAF) seg om de forestående utbedringene av EA 189-motorene.
Ifølge adm direktør Terje Male i Harald A. Møller er det flere feil i NAFs uttalelser. Han ønsker i den forbindelse å komme med noen korrigeringer, som BilNorge.no her gjengir i sin helhet:
Sagedal uttaler at "alle som har fått beskjed om utbedring, må levere inn bilen til sitt lokale verksted. Veimyndighetene her i Norge har nemlig bestemt at uten modifisering og utbedring, vil ikke bilene bli typegodkjent."
Vi er glade for at NAF oppfordrer berørte medlemmer til å få bilene utbedret. Men bakgrunnen for NAFs oppfordring behøver korrigeringer.
Uttalelsen over er med på å forvirre, og bidrar til skape et feilaktig bilde av faktiske forhold.
For det første er disse bilene allerede typegodkjent av tyske og britiske myndigheter.
For det andre er typegodkjenningene ikke trukket, ei heller endret. Det er heller ingen grunn til å spekulere i at det er aktuelt i denne saken.
For det tredje er det ikke opp til norske myndigheter å trekke typegodkjenninger gitt av en annen kompetent europeisk typegodkjenningsmyndighet. Norske myndigheter er gjennom gjeldende avtaleverk forpliktet til å godkjenne typegodkjenning gitt av andre europeiske myndigheter.
For det fjerde har ikke norske myndigheter konkludert endelig på hvilken aksjonsform de ønsker å følge – ei heller hva konsekvensen vil være for de kundene som unnlater å oppgradere bilene sine. Vi ønsker ikke å bidra til udokumenterte spekulasjoner om dette, men kan forsikre om at det er helt trygt å gjennomføre de godkjente oppgraderingene.
Sagedal opplyser videre i samme artikkel:
"Vi og ADAC ser behovet for å teste mer enn utslipp og forbruk."
Det tyske biltilsynet (KBA) vil kjøre syklustester av forbruk og utslipp for at de berørte bilene skal bli typegodkjent, men disse sier lite om hva endringene har å si for vanlig bruk av bilen.
Igjen, de berørte bilene er allerede typegodkjent, typegodkjenningene er ikke trukket tilbake. Bilene er trygge og sikre å kjøre.
Kundene kan altså bruke bilene sine helt som vanlig. Det er oppsiktsvekkende at NAF sprer usikkerhet rundt bilenes typegodkjenning, noe som kan bidra til å skade deres egne medlemmer. De opprinnelig oppgitte typegodkjenningsverdiene er relatert til tester i NEDC-syklusen – under kontrollerte og forutsigbare forhold.
Når verdiene skal verifiseres etter oppgradering er det en selvfølge at testene må foregå på samme måte som da verdiene opprinnelig ble definert. Det er oppsiktsvekkende om NAF mener noe annet.
Det er komplett umulig å gjenskape helt like og sammenliknbare forhold utenfor et laboratorium. Vær, vind, kjørestil og mye annet kan variere og påvirke testresultater betydelig, selv om kjørestrekningen er forhåndsdefinert.
Således blir tester med annen metodebruk og under andre forhold kun for en kuriositet å regne i denne sammenheng. At ADAC skal innføre egne testsykluser utenfor det regimet EUs samlede vegmyndigheter har utarbeidet, for så å hevde at dette er mer relevante tester, blir misvisende.
At europeiske typegodkjenningsmyndigheter sammen med bilbransjen jobber for å utvikle nye metoder for typegodkjenningstester er en helt annen diskusjon.
Alle parter i denne saken er opptatt av å få verifisert typegodkjenningsverdiene, herunder forbruk, effekt og utslipp. Alle tester gjennomføres av kompetente typegodkjenningsmyndigheter (som f.eks KBA), med bistand fra en uavhengig tredjepart (i dette tilfellet TÜV Nord).
Eierne av de berørte bilene i Norge kan således være helt trygge på at alle deres rettigheter blir godt ivaretatt, i henhold til gjeldende norsk lovverk. Oppgraderingene består av godkjente reparasjonsløsninger og er testet av kompetente og uavhengige typegodkjenningsmyndigheter, også ved hjelp av uavhengige tredjeparter.
Vi har selvsagt all mulig respekt for at NAF ønsker det beste for sine medlemmer i denne saken. Utspill basert på feil informasjonsgrunnlag og spekulasjoner bidrar til det motsatte. Vi håper på en fortsatt god dialog videre med NAF og deres medlemmer i denne saken.
Terje Male
Adm. direktør
Harald A. Møller AS