-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skoda viser fremtid
Med VisionS viser Skoda hva de planlegger for fremtiden, både med hensyn til design og drivlinjer.
Vi viste de første skissene av konseptbilen for noen uker siden, men nå kommer mer informasjon og bilder fra Skoda. Og Skoda-menigheten blir neppe mindre med en slik lekker design.
Designen følger den retningen vi har sett på nyere Skoda-modeller som Octavia, Fabia og Superb, men her for første gang overført til en SUV.
Ifølge Skoda er designen sterkt påvirket av tsjekkisk kubisme og tradisjonell krystallkunst. Linjene er presise og skarpe, og samspillet mellom lys og skygge skaper spennende effekter på karosseriet som er lakkert i en lakkfarge de kaller Island-Green.
Felles plattform
Bilen er bygget på VW-gruppens fleksible MQB-plattform som benyttes av en rekke modeller som Audi A3 og A4, VW Golf og Passat, samt Skoda Octavia og Superb.
Akselavstanden er på 279 cm og bilen har en lengde på 470 cm, en bredde på 191 cm og en høyde på 168 cm. Det gir plass til seks seter fordelt på tre rader.
Plug-in
En annen spennende detalj ved VisionS er den plug-in hybride drivlinjen med en samlet effekt på 225 hk, nok til å akselerere bilen til 100 km/t i løpet av kjappe 7,4 sekunder og til en toppfart på nesten 200 km/t.
Snittforbruk er ifølge NEDC-syklusen 0,19 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 45 gram per kilometer. Teoretisk rekkevidde på ren eldrift er 50 kilometer, og med fulle batterier og full tank kan du (fortsatt teoretisk) kjøre 100 mil.
Drivlinjen består av en 1,4-liters TSI-motor med 156 hk / 250 Nm som jobber sammen med en elmotor på 54 hk og et kontinuerlig dreiemoment på 220 Newtonmeter. Elmotoren er integrert i en 6-trinns DSG-kasse som sender kreftene til forhjulene.
Elektrisk AWD
Og det interessante med drivlinjen stopper ikke der – over bakhjulene sitter nemlig enda en elmotor med hele 115 hk og 270 Nm slik at man oppnår elektrisk firehjulsdrift, samme prinsipp som blant annet BMW benytter i sin nye 225ex Active Tourer.
Motorene samarbeider for å gi mest mulig effektiv kjøring, men føreren kan selv velge mellom forskjellige modi om han vil kjøre rent elektrisk, lade batteriene med bensinmotoren eller samkjøre de tre motorene for å oppnå mest mulig samlet effekt.
Li-ion batteriet med en kapasitet på 12,4 kWh er plassert under baksetet.
Skoda VisionS er et rent konsept, men trolig vil vi finne igjen både design og drivlinje når de lanserer sin nye Kodiaq i 2017.