Volvo V90
Foto: Øivind Skar
Volvo V90
Foto: Øivind Skar
Volvo V90
Foto: Øivind Skar
Volvo V90
Foto: Øivind Skar
Volvo V90
Foto: Øivind Skar
Volvo V90
Foto: Øivind Skar
Volvo V90
Foto: Øivind Skar
Volvo V90
Foto: Øivind Skar
Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo Herrehårdsvogner

Volvo 245 Turbo

Volvo 850 T5

Volvo 960

Volvo Amazon

Volvo Duett

Volvo Duett

Volvo 1800 ES

Volvo Herregårdsvogner

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

Volvo V90

V90: En Volvo å glede seg til

Til deg som snuser på Volvo, eller har levd med Volvo i lengre eller kortere perioder av livet

Publisert Sist oppdatert

For tiden handler Volvo om SUV-er og særlig XC90. For ladehybriden strekker køen av kjøpere seg inn i 2017.

Men Volvos venner har mer å glede seg til. Mye mer. For nå er teppet trukket av V90, bilen som med norske øyne kan bli selskapets viktigste familiebil i Norge inn i de neste ti årene.

Ved inngangen til 2017 er den her, og som avløser til V70 er V90 både litt større, mer påkostet og enda sikrere.

Pristillegget for stasjonsvogna er 20.000 kroner. Det betyr pris fra 469.000 kroner for D3 (150 HK) og en godt utrustet V90, før individualisering, til rett over en halv millionen kroner.

Med sammenlignbar motor blir V90 nærmere 300.000 kroner rimeligere enn XC90.

Prisingen gjør V90 særs konkurransedyktig målt mot Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse, tre premiummodeller Volvo mer enn gjerne sammenligner V90 med.

Favner vidt
For å gjøre V90 stor i Norge, skules det også nedover mot store folkebiler som VW Passat, Ford Mondeo og Opel Insignia.

– Nå tar V90 de beste egenskapene til 90-serien over til stasjonsvognsegmentet. Startprisen gjør vår nye stasjonsvogn attraktiv for mennesker med ulike behov over hele landet, sier Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway.

– Vi planlegger å forhåndsselge 2400 stk. V90 i 2016, sier informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen. Det betyr at så snart stasjonsvogna er på plass, parkeres sedanmodellen S90 i skyggen. Den er først og fremst interessant i USA og Kina.

Tre på samme lest
V90 følger som tredje modell etter XC90 og S90 på Volvos egenutviklede SPA skalerbare plattform.

Det betyr i første omgang valg mellom tre dieselmotorer (D3: 150 hk, D4:190 hk og D5: 225 hk), tre bensinmotorer (T4: 190 hk, T5: 254 hk og T6: 320 hk) og en ladbar hybrid (T8: 407 hk), alle firesylindrede og med to liters motorvolum.

De mest motorsterke variantene har alle 4x4 som standard.

Elektrisk AWD
Etter gjeldende europeisk målestandard (NEDC) gir ladehybriden (T8) med samlet 407 hk motoreffekt opptil 50 km elektrisk rekkevidde. Som i XC90 er elmotorene plassert bak og trekker bakhjulene, mens bilen ellers i prinsippet et en forhjulsdrevet. Samkjørt gir det 4x4 på T8.

I en tid med tung fokus på SUV-er og crossovere i alle størrelser, bruker Volvo V90 som bevis på at ryktene om at SUV-er spiser stasjonsvogner til lunch, er betydelig overdrevet.

Stolte tradisjoner
Men Volvo har også en stasjonsvogntradisjon å forsvare, eller Herregårdsvogn som det het den gang Volvos slagord var «innfødt nordbo».

Og historien strekker seg tilbake til Duett i 1950-årene, fortsatte med Amazon gjennom 1960-årene, så kom 140-serien i siste halvdel av 1960-årene.

Denne ble videreført som 240 fra 1975 før 700-serien dukket opp i 1982, og med den litt rimeligere varianten 740 et par år senere. Oppfølgerne het 940/960 som ble til S90/V90. 5. februar 1998 var så æraen med bakhjulsdrevne Volvoer over.

For i mellomtiden var 800-serien fra 1993 med forhjulsdrift kjørt fram som Volvos fremtidige familiebil. Denne ble igjen til V70, og det er nettopp denne modellen som nå får sin avløser i V90. Ringen er sluttet.

Fokus på sikkerhet
XC90 ble for et år siden introdusert som Volvos aller sikreste bilmodell, og i tråd med filosofien om at ingen skal behøve å dø i en ny Volvo etter 2020. Sikkerhetstankegangen i S90 og V90 er den samme, men flyttes nok et hakk opp.

En ting er at bilens Pilot Assistent semi-selvkjørende teknologi automatisk plasserer bilen rett i kjørefeltet i hastigheter opp til 130 km/t, har aktiv cruisekontroll og naturligvis gjenkjenner myke trafikanter og stopper for dem om ikke bilføreren gjør det.

Men som første bilmodeller i verden gjenkjenner S90/V90 store dyr som elg og hest, varsler føreren om fare og gir bremsestøtte om nødvendig.

Større enn V70
Mens dagens V70 er 4,81 meter lang med 2,82 meter akselavstand, er nye V90 4,94 meter lang og har 2,94 cm akselavstand. Sammenlignet med den historiske V90 er utvendig lengde sju cm lengre.

Økt akselavstand i forhold til dagens V70 betyr mer innvendig plass, men ikke mer plass til bagasje. Fra maksimal lastekapasitet på 1580 liter i V70, krympes dette nå på grunn av sterkt hellende bakrute til 1526 liter.

V90 kommer selvfølgelig i de tre kjente utstyrsgradene Kinetic, Momentum og Inscription. T8 skiller seg også her ut med girvelger i krystall fra Orrefors.

Det er ventet en forhøyet Cross Country-variant av V90 som erstatter til dagens populære XC70 noen måneder etter at V90 er på plass.

OBS! Produksjonen av V70 fases ut i løpet av våren for å klargjøre produksjonslinjene for de nye bilene. Så jakter du på ny V70, så gjelder det å bestemme seg fort.

Dette er innstegsprisene for nye Volvo V90:

T4 190 hk (manuell)

kr 519 000

T5 254 hk (automat)

kr 591 000

T6 320 hk AWD (automat)

kr 838 000

D3 150 hk (manuell)

kr 469 000

D4 190 hk (manuell)

kr 499 000

D5 235 hk AWD (automat)

kr 657 000

T8 320 + 87 hk el. (automat)

Ikke fastlagt

Powered by Labrador CMS