-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Kuga snakker norsk
Ford Kuga får nå et betydelig ansiktsløft og tilgang til mye ny teknologi.
Ford benytter Mobile World Congress i Barcelona til å vise en modifisert Kuga. Dagens modell kom på markedet i 2013 som «søster» til amerikanske Ford Escape som et ledd i Fords globaliseringsprosess der stadig flere modeller produseres for mange markeder.
Kuga får nå en helt ny front som ligner på nyere SUV-er som Edge og EcoSport, to modeller som skal lanseres i Norge i løpet av 2016.
Ny motor
En viktig nyhet er en 1,5-liters dieselmotor med 120 hestekrefter i kombinasjon med forhjulsdrift. Denne skal ha samme effekt som dagens toliter, men klare seg med fem prosent mindre drivstoff. Oppgitt snittforbruk er 0,44 l/mil, tilsvarende CO2-utslipp på 115 g/km.
Kuga tilbys også med 2,0-liters dieselmotorer på 150 eller 180 hestekrefter, samt en 1,5-liters turbo bensinmotor.
Grunnen til at Ford velger å vise nye Kuga på en telekongress er den nye infotainment-løsningen, SYNC 3.
Skjønner norsk
Systemet benytter ifølge Ford en 8-tommers berøringsskjerm og en ny prosessor som er ti ganger raskere enn forgjengeren i SYNC 2. For første gang «skjønner» Sync også norsk, både tale og skrift.
Ved å trykke inn en knapp og si “Jeg trenger en kopp kaffe", “Jeg trenger bensin” og “Jeg må parkere" kan sjåføren finne nærliggende kaféer, bensinstasjoner og parkeringshus, eller en jernbanestasjon, en flyplass eller et hotell, hvis det er behovet. SYNC 3 viser så veien til målet ved hjelp av navigasjonssystemet.
Fases gradvis inn
- SYNC 3 er utformet for å ligne på moderne smarttelefoner, med en intuitiv berøringsskjerm med sveipebevegelser og zoom-funksjon. SYNC 3 vil derfor gi kundene en opplevelse med bilens informasjonsskjerm som er meget lik den de kjenner fra sin smarttelefon, sier Geir Haugaard, markedsdirektør hos den norske Ford-importøren.
Han forteller videre at systemet forstår mer samtalepregede stemmebeskjeder, er raskere og har et grafisk grensesnitt som er mer intuitivt og enklere å lese.
Kuga er første bil ut med SYNC 3, men i løpet av sommeren lanseres systemet også i Mondeo, S-Max og Galaxy, og flere modeller følger utover høsten.
Ifølge informasjonssjef Anne Sønsteby i Ford Motor Norge kommer Kuga hit til landet mot slutten av året.