-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Cabriolet som blir til SUV
Se nøye på denne bilen. Om halvannet års tid er T-Cross Breeze i Norge som VWs kommende kompakt-SUV. Naturligvis med annet navn.
For to år siden stilte Volkswagen med den dieseldrevne targa-SUV-en T-Roc i Genève. To år og en dieselskandale senere har VW-folkene kappet av resten av taket og nappet ut dieselmotoren til fordel for en elektrisk drivlinje.
Naturligvis har T-Cross Breeze MQB-baserte Tiguan i bunnen. Interiøret er lekkert, og baksetet lar seg sitte i.
Men troen på hva julenissen faktisk kan fikse, må være godt forankret for å kunne tenke at VW virkelig vil sette en kabriolet-SUV i produksjon.
Denne er kun ment som blikkfang for å vende blikket fra høstens triste dieselaffære og mot en fremtid hvor VW kommer til å spille rollen som en av de største bilprodusentene i verden, kanskje allerede neste år som DEN største.
Vekstambisjoner
– Vi skal bli store og supersterke på SUV i Norge, slår VW-sjef Ulf Tore Hekneby ettertrykkelig fast. Volkswagen-konsernet har store huller i SUV-programmet, men de fylles nå opp med nye modeller i alle merkene VW er representert med i Norge.
T-Roc, eller hva det endelige navnet måtte bli, er VWs SUV-svar til dem som i dag kjøper eksempelvis Mazda CX-3, Mitsubishi ASX og Opel Mokka. Altså en bil i skjæringspunktet mellom B- og C-klassen. I Norge neste høst og trolig adskillig røffere og mer høybygd i stilen enn halvbroren Audi Q2.
Audi Q2, som du kan lese om ved å følge linken, vil ha det meste felles med T-Roc, men blir lavere og mykere i stilen.
VW Tiguan er snart i Norge. Bilen blir større enn utgående Tiguan, og kjøres med stort bagasjerom fram som fullverdig familie-SUV. En forlenget variant med sju sitteplasser kommer i Q2/2017.
Ulf Tore Hekneby regner med som sikkert at Tiguan også blir å finne som ladbar hybrid fordi en slik variant blant annet befinner seg på Genève-messen og fordi konsernet allerede har tre ladbare modeller på MQB-plattformen.
Også Skoda orienterer seg nå mer mot SUV-kjøperne. 4,70 meter lange VisionS har naturligvis sju sitteplasser siden Tiguan har fem. Så bytter de om i neste runde. For også VisionS blir kortere femseter litt inn i fremtiden. Da fases Yeti ut. Regn med SUV-en som første ladbare Skoda.
I 2017 vil også VW Touareg – tvillingbroren til Porsche Cayenne – være på plass som stor SUV og konkurrent der Volvo XC90 nå jafser grovt til seg av godt bemidlede bilkjøpere.
Se video og stort bildegalleri under saken.