-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Familiefrakter fra Toyota
Dette er nok pragmatikernes førstevalg; Toyota Proace Verso har plass til mange, mye og litt til, med opptil ni seter.
Er dette endelig en fullverdig erstatter til Hiace? Den første generasjonen Proace ble ikke akkurat mottatt med stormende jubel blant trofaste Hiace-kunder – men denne gang har Toyota fått bidra langt mer i utviklingen av sin nye varebil enn hva tilfellet var for forrige Proace.
Den bygges riktignok fortsatt sammen med PSA – Peugeot og Citroën har hver sin variant – men siden Toyota nå har vært med i utviklingsfasen fra første stund, kan man endelig påstå at dette er den faktiske Hiace-etterfølgeren.
Det betyr derimot ikke at Proace kun blir et valg for håndverkere og andre kundegrupper med varebil-behov.
For i Verso-utgave kan nemlig Proace leveres som ni-seter.
Mange sete-muligheter
Som ni-seter i «Shuttle»-varianten – tre seterader med tre sitteplasser i hver – blir nok ikke forsetene særlig komfortable, men flere konfigurasjoner er tilgjengelig.
Family, for eksempel, med åtte seter: To foran, tre pluss tre bak. Eller hva med VIP; hvor spesielt seks-seteren kan være familiens drømmebil? Fortsatt tre seterader, men nå med to individuelle stoler i hver rad. Eventuelt kan den siste seteraden være treseter, om ønskelig.
De to bakre seteradene kan uansett skyves frem og tilbake – til og med tas ut – etter behov, og alle baksetene har Isofix-fester.
Skulle bagasjebehovet være som verst, kan Toyota friste med tre forskjellige karosserilengder. Den korteste er 4,6 meter lang (2,9 meter akselavstand). Deretter følger 4,9-meteren (3,2 meter akselavstand) og til slutt 5,3-meteren (også den 3,2 mellom akslingene).
Men selv den korteste har mulighet for tre seterader.
Hendig nok kan Proace skilte med skyvedører på begge sider – og, helt sikkert som ekstrautstyr, kan skyvedørene opereres elektrisk, og aktiveres med et spark under dørken.
Diesel over hele fjøla
Ikke overraskende er det kun dieselmotorer som gjelder i Proace. Heldigvis er det et visst utvalg i motorkraft: Fra 95-hesters 1,6-liter og helt opp til en 180 hester sterk 2-liter.
Både manuelle og automatiske girkasser står på menyen – men til den svakeste motoren er det snakk om PSAs upopulære robotiserte manuell-kasse. Alternativet er en fem-trinns manuell.
1,6 liter/115 hester og 2 liter/150 hester er kun å få med manuell seks-trinns.
180-hesteren blir kun tilgjengelig med en seks-trinns automatkasse – som etter alt å dømme er en tradisjonell automat.
Nei, Proace er ikke siste skrik innen design og teknologi – men med fem stjerner i Euro NCAP, plass til deg, meg, mine og dine og en anselig mengde sikkerhetsutstyr, bør ikke Proace være sistevalget for den pragmatiske barnefamilien. Heller omvendt.