Morgan : Trehjuling på strøm - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
31 bilder i galleri
Trehjuling på strøm
Den elektriske revolusjonen er i gang hos Morgan. Først kommer denne elektriske EV3, deretter et fullt modellutvalg av hybrider.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

For meg har ikke fascinasjonen for Morgans lille tre-hjuling lagt seg enda, og den forsvinner i hvert fall ikke nå som de skal bygge en elektrisk versjon av den.

Morgan EV3 er Malvern-gjengens siste stunt, som foreløpig skal bygges i ti eksemplarer og selges i Storbritannia og Nederland. Deretter er planen å starte fullskala-produksjon, etter et markedsstunt med utvalgte kjøpesentre.

Det vil si; så fullskala som produksjonen kan bli på den høyst manuelle fabrikken i Malvern Hills.

Fronten på EV3 er radikalt annerledes enn for den bensinmotoriserte 3 Wheeler. I følge Morgans designsjef Jonathan Wells, var målet med designen på EV3 å bringe modernitet til modellen. Med modernitet mener han 1950-tallets roboter.

Under «kyklop-øyet», sitter «kjeften», med sine messingribber. Disse er ikke bare elegante, men fungerer som kjøleribber for batteriene og den elektriske motoren.

El-motoren i EV3 sitter bak i bilen, rett ved drivhjulet. Effekten er forsiktige 63 hestekrefter, men siden EV3, takket være karbonfiber, faktisk er lettere enn 3 Wheeler, er ikke ytelsene altfor dårlige.

Ni sekunder til hundre er likevel femti prosent lengre tid enn en 3 Wheeler bruker.

Toppfarten oppgis å være rundt 145 kilometer i timen.

Rekkevidden sies å ligge på rundt 240 kilometer – og kanskje merkes det her at motoren ikke har altfor mye effekt; kanskje kan EV3 faktisk nærme seg noenlunde oppgitt rekkevidde.

Det er tross alt begrenset plass til batterier i den lille bilen, og batterikapasiteten er på 20 kWh.

(saken fortsetter)

Interiøret, om man kan kalle det det, i EV3 er naturligvis enkelt og ryddig.

Mellom de to instrumentene (analogt speedometer til venstre, digital kraftmåler og kjørecomputer til høyre) sitter en elegant girbryter for å velge fremover, bakover eller nøytral – og under der en liten rekke med vippebrytere for lys, horn, nødblink og så videre.

En ting er i hvert fall sikkert: Elektriske morobiler er det mangelvare på.

I et land som Norge, hvor morobiler generelt er dyrt, og elektriske biler relativt sett er billig, bør Morgan EV3 faktisk kunne klare å finne noen hjem. Gjerne hos meg.

Morgan sikter seg inn på en prisleie omtrent som 3 Wheeler; rundt £30.000. Men siden det er inkludert britisk moms, blir nettoprisen £25.000 – rundt 310.000 kroner.

Når vi først er inne på Morgan og elektriske drivlinjer, så kan vi også nevne at Morgan planlegger å lansere flere hybridmodeller fra 2019 og utover, hjulpet av en statlig støtte på rundt seks millioner pund for å utvikle elektriske eller del-elektriske biler.

EV3 er også et resultat av denne støtten.

For å se litt tilbake i tid igjen, brukte også Morgan litt tid på Genève-utstillingen til å vise frem 4/4 80th Special Edition. Messinggrill, nye farger og enkelte spesial-detaljer skiller denne, som feirer Morgan 4/4s 80-årsdag (!), fra øvrige 4/4-er.

80 eksemplarer skal bygges.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: