Dyre og deilige
Dyre og deilige
Dyre og deilige
Dyre og deilige
Dyre og deilige
Dyre og deilige
Dyre og deilige
Dyre og deilige

Dyre og deilige

Mercedes nye GLC 220d koster fort 845.000 kroner. Like fullt er rattet iskaldt i høstkulda og rett avstand til pedalene må stilles inn manuelt. Les hvordan duellen med Lexus NX 300h endte.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil 12-2015.
Nordmenn elsker SUV-er, og mer enn hvert fjerde nybilkjøp handler nå om SUV.
For Lexus har eksempelvis lanseringen av NX 300h ført til nær dobling av salget i år.
Ikke rart at forventningene er store hos Mercedes til GLC, en bil som er langt mindre SUV og mer crossover enn GLK som den erstatter. Snart skal hele neste års kvote til Norge være utsolgt.

DIESEL MOT BENSIN/HYBRID
Du lurer kanskje på hvorfor vi lar bensin/hybride Lexus duellere mot diesel-Mercedes og ikke bensin-GLC?
Forklaringen er så enkel som at i denne bilklassen velger fortsatt de fleste dieselmotor. Bilene skal gjerne trekke tunge lass og har behov for mye moment.
Rekkefireren i Mercedes (170 hk/400 Nm) koblet til en nydelig nitrinns automatkasse gjør Mercedesen til et egnet trekkdyr.

Lexus har USA som sitt hjemmemarked, og skyr derfor diesel som det NOx-forpestende drivstoffet det faktisk er.
Dessuten gir de to elmotorene NX 300h så nye drakraft i bunnen av turtallskalaen at den fullt ut matcher GLC 220d så lenge du holder deg unna tilhengerfestet. For der GLC trekke 2,5 tonn på kroken, sier Lexus stopp med 1,5 tonn. For noen er dette ekstra tonnet helt avgjørende for bilvalget.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng

Powered by Labrador CMS