BMW 3-serie Touring
BMW 3-serie Touring
BMW 3-serie Touring
BMW 3-serie Touring
BMW 3-serie Touring
BMW 3-serie Touring
BMW 3-serie Touring
BMW 3-serie Touring
BMW 3-serie Touring
BMW 3-serie Touring
BMW 3-serie Touring

Kjøreglede på alle fire - del 1

Bilene i denne testen henvender seg til eiere med et tydelig forhold til bil. Men makter nye Subaru Levorg å hevde seg mot etablerte Mazda 6 stasjonsvogn og BMWs 3-serie Touring? Les videre, så ser du hvordan det ender.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

FAMILIEBILER
Sett litt stort på det er alle tre i testen flotte, familiestore stasjonsvogner.

Samtidig innbyr de til engasjement langt utover det å kun dekke hverdagslig transportbehov. De tre har likevel helt klare styrker og svakheter.


Alle i testteamet satt best i BMW-en med seter som kan reguleres i alle retninger, har forlengbar sittepute og justerbare sidevanger.

Likevel funderte jeg mer enn en gang over hvordan det lar seg gjøre å putte ekstrautstyr for 264.000 kroner på en bil, og ikke inkludere elektrisk regulering av skinnstolene?

Takk og pris for at varme i rattet var med i prisen. Har du først kjørt bil om vinteren med ratt som når kroppsvarm temperatur i løpet av et par minutter, vil du aldri mer være det foruten.


EKSEMPLARISK
BMWs førerplassutforming har også noe eksemplarisk ved seg med girspak vridd mot føreren, alle viktige funksjoner betjenes med egne knapper som eksempelvis varmeapparatet.

Radioen har hurtigknapper og kjøreoppsettet justeres med egen knapp.

I tillegg sentralstyres infotainmentanlegget (klart best i testen) og underordnede funksjoner fra ratt på midtkonsollen.

Tenk om flere kunne lære av BMW og la skjermen kun være til å se på og ikke ta på. Stort pluss for head-up-display og minus for at det kun kan stilles inn fra meny.

La meg nevne den praktiske hylla til å legge fra seg mobiltelefonen samt to koppholdere i håndlengdes avstand. I BMW strammes bilbeltet automatisk når det kobles til.

Å FØLE SEG HJEMME
Jeg føler meg umiddelbart hjemme i Mazda 6. Den er et svært trivelig bekjentskap med et deilig og passe tykt skinnratt, gode seter, lekkert og lyst interiør med godt materialvalg som hinter mot premium, alt ryddig plassert, om enn ikke like bra som i BMW.

Mazda har tatt etter nettopp BMW med både head-up-display, skjermutforming og sentralstyring av infotainmentanlegget. Alt er litt enklere i innhold enn i BMW, men fungerer fullgodt. Her befinner Mazda seg langt foran de fleste japanske konkurrenter.


I Mazda slipper jeg å tenke på å regulere setet om andre har brukt bilen. Det husker minnefunksjonen på. Derimot irriterte det meg grenseløst at beltevarsleren ikke går av når bilen stanses.

Subaru Levorg er den mest spesielle av testbilene, ikke minst på grunn av boxermotoren. Fortsatt vil jeg mene den er en ingeniørbil utviklet av menn for menn.

Ikke noe galt i det. Men langbeinte må kunne leve med bilens korte sitteputer og den høyeste sittestillingen blant testbilene.

FIRE SKJERMER
Å skaffe seg oversikt over innholdet på de fire skjermene er ikke lett, og rattet inneholder i overkant mange knapper med god mulighet til å gå surr og trykke feil.

Noen vil si hurra til hele seks (!) USB-uttak, men jeg erstatter gjerne et par av dem med et 230 volts strømuttak. Heller ingen av de andre i testen server 230 volt.

I alle tre sitter testlaget godt i baksetet med tilstrekkelig takhøyde og god komfort. Målt på Bils faste måte bak en 1,75 meter lang sjåfør har Levorg og med 68 cm best beinplass, og det selv om bilen langt fra er størst utvendig.

Til komfort hører også innvendig støy målt i vanlig landeveisfart (80 km/t). Den er klart høyest i Mazdaen med 65 dB(A) mot 60,5 dB(A) i BMW-en.

Subaruen befinner seg midt mellom. Her har Mazda et klart forbedringspotensial opp mot den premium bilopplevelsen de så gjerne snakker om.


LES VIDERE:

- Del 1

- Del 2

- Del 3

- Konklusjon

- Testdata

- Poeng

Powered by Labrador CMS