-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kjøreglede på alle fire - del 2
Bilene i denne testen henvender seg til eiere med et tydelig forhold til bil. Men makter nye Subaru Levorg å hevde seg mot etablerte Mazda 6 stasjonsvogn og BMWs 3-serie Touring? Les videre, så ser du hvordan det ender.
IKKE STØRST
Bagasjerom er viktig på familiebiler. 495 liter i BMW og 522 liter i de to andre er mindre enn VW Passat og Skoda Octavia og Superb laster.
Med baksetet lagt ned går det 1665 liter inn i Mazdaens 195 cm lange bagasjerom, mot drøyt 200 liter mindre i Subaruen som også har litt kortere lastelengde.
Med 1800 kilo trekker BMW-en mest på kroken, Mazda 1600 kg og Subaru 1500 kg. Også dette er langt fra best i klassen.
Subaru leverer ikke Levorg med dieselmotor. Noen vil trolig savne akkurat det, og vi gjorde det da bilen skulle tankes etter testen.
Den 170 hk kraftige 1,6 liters boxermotoren er ikke på noen måte sinke på veien. Vi målte den til 4,1 sekunder fra 70 til 100 km/t, som bare er fire tideler bak de to andre.
Motorens lave tyngdepunkt i kombinasjon med Subarus symmetriske firehjulstrekk gjorde Levorg til det tryggeste alternativet med snø under hjulene.
Min erfaring med Subaru gjennom mange år er nettopp den trygghet bilen gir på vinterføre, og når så du en grøftekjørt Subaru ved første snøfall?
Ikke alle setter like stor pris på trinnløs transmisjon (CVT), men tvangsstyrt i seks trinn har ikke kassen noe tydelig CVT-preg, kun ved veldig kraftig gasspådrag fyker turtallet opp.
TØRST
Baksiden av medaljen med leken turbomotor har dessverre en pris, og den ble veldig tydelig ved bensinpumpa.
Bilens offisielle forbruk og utslipp (0,71 liter/mil – 164 gram CO2/km) får i utgangspunktet miljøvernere til å steile. Men det skulle bli mye verre. 0,99 liter/mil og 230 gram CO2/km er fasiten. Jeg kan ikke huske sist vi endte med så høyt forbruk under testkjøring.
Siden alle bilene er kjørt eksakt likt (etter hverandre med sjåførbytte cirka hvert 20. minutt) så vil ulikhetene i forbruk som framkommer speile den faktiske forskjellen i hva man kan forvente seg av disse bilene.
BMWs to-liter bensinturbo (184 hk og 290 Nm) oppleves snill og er ganske seig i starten. Men i nesten alle målingene vi gjorde slo den Subaruen.
Sammen med en åttetrinns automatkasse jobber BMW-en seg silkemykt fram. Kombinasjonen av komfort med justerbart oppsett, styrepresisjon og kjøreegenskaper er jo BMWs fremste varemerke.
320i Touring xDrive framstår ikke like aggressiv som Levorg, men leverer der den skal.
Ei heller sjokkerte den ved bensinpumpa. 0,75 liter/mil er tross alt bare tre firedeler av forbruket til Subaru, og godkjent etter vår målestokk. Litt skal det tross alt koste å ha det morsomt på veien.
MED DIESEL
Mazdaen er en typisk framtrekker hvor bakhjulene kobles inn ved behov. Men med god balanse og chassisflyt, hemmer ikke dette på noen måte kjøreopplevelsen.
At testen endte opp med dieselmotor i Mazda, henger først og fremst sammen med at 85 prosent av alle som kjøper Mazda 6 velger dieselvarianten.
Det er ikke noe dårlig valg i Mazda 6. Den godt innkjørte testbilen med 2,2 liter/175 hk turbomotor og 420 Nm i moment, var klart kjappest ut av startblokka, og matchet BMW fullt ut ved forbikjøringsmålinger (50 til 80 km/t og 70-100 km/t).
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng