-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Morgenklubben - del 1
Ford Mondeo Vignale får en god start i denne familiebil-duellen, men Skoda Superb har noen ess oppi ermet.
Ekstrautstyr
Jeg må riktignok legge til at Superb også tilbyr varmetråder i frontruta som ekstrautstyr, og de 2700 kronene det koster ekstra er verdt det.
Og selv om varmesetene ikke er like effektive i Mondeo som i Superb, står de til godkjent – og når de kombineres med varme i rattet, blir morgenfaktoren veldig høy.
Varme i rattet er ikke å finne på Superb, uansett hvor mange kryss man setter i utstyrslista. Det er synd – for når rumpe og hender er varme, da er mye gjort.*
En god start på morgenen fra Mondeoen, med andre ord.
Morgenfaktoren gjelder i aller høyeste grad på sommeren også – og kjøling i setene kan tilbys på både Mondeo og Superb.
Men det er mer enn bare morgenfaktoren som teller, og med et trykk på startknappen våkner Superben til live først.
Testdagen byr på noen varmegrader langt uti desember, og begynner med en transportetappe fra Oslo til Drammen, hvor Mondeoen venter.
Vibrasjonsfri
Jeg lar meg imponere over den kultiverte gangen til Superb-motoren. Den to liter store dieselmotoren er så fri fra vibrasjoner at det er nærmest som en bensinbil, og tomgangsknatringen er veldig godt dempet for de som sitter i bilen.
190 hestekrefter, automatgirkasse og firehjulsdrift høres ut som en skikkelig Norges-kombinasjon, og måten Superb leverer kreftene på er en storbil verdig; jevnt og lettdosert.
190 hestekrefter til tross, bilen føles ikke overmotorisert – mer som «passende pluss».
På vei til Drammen fikler jeg litt med knapper og brytere, og byggekvaliteten her virker imponerende.
Jeg lar meg skuffe litt over at dashbordlayouten virker som en stor Skoda Fabia – det er veldig mye likt her – men materialene i Superb er heldigvis noen knepp over lillebror.
Og lyst skinn er kanskje ikke det mest praktiske, men det kler Superben veldig godt.
På en av Drammens mange bensinstasjoner (hvor vi fyller, eh, diesel), står Mondeoen, og jeg hopper inn i Ford-familiens største stasjonsvogn.
Vår testbil er i Vignale-utførelse. Jeg forventer et skikkelig premiuminteriør. Vignale byr på skinntrukket dashbord, skinnseter med avlangt bikubemønster og … lite annet nytt sammenlignet med andre Mondeoer.
*: Oppdatering, 7.2.2017: Skoda Superb kunne ikke leveres med varme i rattet på det tidspunktet denne testen ble produsert og opprinnelig publisert i bladet Bil. Derimot er det tilgjengelig på Superb i dag.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng