-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Når David møter Goliat
Nissan Qashqai innehar posisjonen som etablert SUV, populær og med bred appell. Men etter ti års fravær er Honda HR-V tilbake for å spise av den samme kaka. I vår test ser du hva som skiller de to.
Først publisert i Bil 2/3-2016.
Det er ni år siden Nissan lanserte Qashqai i Norge. Tre år på rad var den mestselgende SUV uansett størrelse, og den har aldri vært dårligere plassert enn nummer fem siden introduksjonen.
Nå er Honda tilbake med HR-V. Også HR-V var i sin tid mestselgende SUV i Norge, men det så langt tilbake som i år 2000. Med ny HR-V utroper Honda Qashqai til HR-Vs hovedmotstander. Kan det gå bra?
DROPPET 4x4
Bare litt fakta først: Honda valgte å droppe firehjulsdrift på HR-V i Europa med liten 4x4 etterspørsel i denne klassen som begrunnelse. I denne sammenhengen betyr det derfor lite at hele 37 prosent av alle som handler ny bil i Norge velger modeller med drift på alle hjul.
Vårt testvalg har derfor kun drift på forhjulene og dieselmotor under panseret. Dieselmotor (120 hk i HR-V og 130 hk i Qashqai) fordi diesel/bensin-andelen for Qashqai er ca 50/50. Honda har nylig lansert dieselvarianten.
Selv om Qashqai er litt større enn HR-V, møter Hondaen konkurrenten med lavere pris og mer fleksibel innredning.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng