-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Når David møter Goliat
Nissan Qashqai innehar posisjonen som etablert SUV, populær og med bred appell. Men etter ti års fravær er Honda HR-V tilbake for å spise av den samme kaka. I vår test ser du hva som skiller de to.
Først publisert i Bil 2/3-2016.
Det er ni år siden Nissan lanserte Qashqai i Norge. Tre år på rad var den mestselgende SUV uansett størrelse, og den har aldri vært dårligere plassert enn nummer fem siden introduksjonen.
Nå er Honda tilbake med HR-V. Også HR-V var i sin tid mestselgende SUV i Norge, men det så langt tilbake som i år 2000. Med ny HR-V utroper Honda Qashqai til HR-Vs hovedmotstander. Kan det gå bra?
DROPPET 4x4
Bare litt fakta først: Honda valgte å droppe firehjulsdrift på HR-V i Europa med liten 4x4 etterspørsel i denne klassen som begrunnelse. I denne sammenhengen betyr det derfor lite at hele 37 prosent av alle som handler ny bil i Norge velger modeller med drift på alle hjul.
Vårt testvalg har derfor kun drift på forhjulene og dieselmotor under panseret. Dieselmotor (120 hk i HR-V og 130 hk i Qashqai) fordi diesel/bensin-andelen for Qashqai er ca 50/50. Honda har nylig lansert dieselvarianten.
Selv om Qashqai er litt større enn HR-V, møter Hondaen konkurrenten med lavere pris og mer fleksibel innredning.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata
- Poeng