-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyttebilene - del 1
Årets overraskelse heter SsangYong Tivoli. For å se hvor god den egentlig er dro vi til fjells. Med på turen ble også en Suzuki Vitara.
- Innledning
PÅ VINTERFØRE
Det hadde vært grisekaldt i et par uker og gnistrende vinterføre på fjellet.
Men så slo været om mot slutten av årets normalt kaldeste måned, blå Swix over tregrensen måtte erstattes med rødlistet framkommelighet mens varmegradene kjempet om å overby hverandre.
Pyttsan. Spilte det noen rolle om veien opp til hyttemålet til forveksling kunne minne om unnarennet i Holmenkollbakken på en dårlig dag?
Suzuki Vitara skryter jo hemningsløst av at firehjulsdrift er standard, og siden SsangYong Tivoli kun tas til Norge i én variant, med 4x4, kan jo de også si det samme.
Så jeg la i vei. Alt gikk helt fint til jeg fikk et innfall av lyst til å prøve bakkestart. Erfaringer med Vitara fra en del år tilbake sa meg at den ikke gir seg så lett.
Så med girspaken i D og elektronikken innstilt på SNOW, forsøkte jeg det bilen maktet. Den maktet lite, og jo mer jeg forsøkte, dess mer skled jeg bakover.
I et siste forsøk trykket jeg også inn LOCK-knappen. Det gjorde ingen forskjell. Her var bare å lirke seg forsiktig baklengs ned og håpe på nok grep til ikke å snurre.
TIL TOPPS
Nå var det Tivolis tur, som fordeler inntil 60 prosent av tilgjengelig kraft til bakhjulene om det trengs. I dette tilfellet kunne akkurat det være en fordel. For midt i den samme stigningen meldte på ny lysten til å bakkestarte seg.
Som sagt så gjort. Inn med førstegiret og forsiktig gasspådrag. Forventningene var små. Hvorfor skulle en koreaner greie dette bedre enn en eurojapaner?
Til min store overraskelse grep hjulene tak og sekunder etter var jeg oppe og knapt uten hjulspinn. Selv uten å bruke lock-knappen. Og dette har ikke noe med dekkene å gjøre, de var identiske på begge biler.
Jeg innleder med denne historien fordi Suzuki Vitara har en fortid som ganske røff. Med Vitara var det bare å kjøre der andre ga opp. Men i transformeringen til siste generasjon endte Vitara opp som litt blek crossover, og bygd over samme tekniske lest som S4 S-Cross.
NYTT FRA KOREA
Tivoli fra SsangYong (nå eid av indiske Mahindra & Mahindra) har en forgjenger i den litt større Korando. Korando så ganske bra ut, men kjørte langt fra bra.
Derfor var forventningene til Tivoli ikke de høyeste, og overraskelsen ble desto større da det raskt gikk opp for testlaget hvor mye bil SsangYong tilbyr for 314.800 kroner inkludert tofarget karosseri.
Bedre chassis og styrefølelse (kan stilles i komfort, normal og sport) slik den skal ,være gjør Tivoli langt morsommere å ratte enn Vitara. Tidvis oppleves bilen sportslig.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Testdata
- Poeng