-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Her er nye Prius Plug-in Hybrid
Toyota viser for første gang andre generasjon Prius Plug-in hybrid på New York International Auto Show. Den blir langt mer interessant enn forgjengeren.
- Toyota får nå et nytt tilbud til kunder som ønsker å eie en hybridbil, men som samtidig ønsker fordelene av å kjøre elektrisk på lengre distanser. Nye Plug-in hybrid blir tilgjengelig hos Toyota-forhandlerne mot slutten av dette året, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
Med en større batteripakke på 8.8 kWt (litium-ion), tilbyr Hybrid Synergy Drive elektrisk kjøring i EV-modus på lengre distanser og i flere situasjoner, noe som bidrar til å øke estimert rekkevidde på en drivstofftank.
Les vår prøvekjøring av ny Prius.
0,14 liter på mila
Det innebærer også en vesentlig forbedring av gjennomsnittlig drivstofforbruk, og nye Prius Plug-in hybrid leverer et offisielt forbruk på bare 0,14 l/mil samt et CO2-utslipp på bare 32 g/km.
Selv når den ikke kjøres i EV-modus, vil Prius Plug-in Hybrid automatisk utnytte elmotoren i situasjoner hvor dette er mer effektivt enn å kjøre med bensinmotoren, spesielt under bykjøring og på kortere turer.
Det nye PHEV-systemet reduserer bruk av bensinmotoren, selv når man akselererer hurtig og når man bruker varmeapparatet om vinteren, ved hjelp av et varmesystem for batteriene som øker effektiviteten i kalde temperaturer, samt et klimaanlegg med varmepumpe og gassinjeksjon.
Modellen vil ifølge Toyota ha en elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer, omtrent det dobbelte av forgjengeren i hastigheter på inntil 135 km/t.
Lading av batteripakken tar 2,3 timer ved å benytte en Mode 2 (Mennekes) 230 volts ladekabel, til tross for økt batterikapasitet.
Sammen eller hver for seg
På samme måte som andre Toyota fullhybrider, er Prius-Plug-in Hybrid i stand til å kjøre på bensinmotoren eller elmotoren alene, eller en sømløs kombinasjon av begge, samtidig som det regenerative bremsesystemet tar vare på elektrisk energi under nedbremsing.
Prius Plug-in hybrid er 165 mm lengre, 15 mm bredere og 20 mm lavere enn forgjengeren.
Den nye TNGA-plattformen har ifølge Toyota gitt designerne en større frihet til å forme en bil som har en rikere visuell appell, med lavere linjer og en mer atletisk profil. Sammen med lav vekt på karosseriet, bidrar den lave luftmotstanden til det lave drivstofforbruket.
Ved å benytte avansert aerodynamikk slik som “double bubble” bakrute og automatisk lukking av grillen dersom luftstrøm til radiatoren ikke er nødvendig, oppnås en Cd-verdi på lave 0,24, noe som er blant det laveste i verden for personbiler i produksjon.
For å skille Prius Plug-in hybrid fra andre varianter i Prius-utvalget, har den fått en unik lyssignatur som er lett gjenkjennelig. Hovedlyset har fire energisparende LED-projektorer og baklysene benytter også LED-teknologi.
Prius Plug-in Hybrid vil bli tilgjengelig i Europa mot slutten av dette året.