-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Opels viktigste i år?
Astra Sports Tourer er flott og kan bli Opels viktigste bil i Norge i år.
Utstyr og pris er hovedbudskapet når Opel om kort tid lanserer stasjonsvognutgaven av Astra, eller litt finere: Astra Sports Tourer.
En riktig priset og profilert stasjonsvogn kan være forskjellen på opptur eller nedtur for en bilmodell i Norge. Se bare hva Skoda har fått til med Octavia.
Det er slett ikke tilfeldig at jeg trekker fram Skoda Octavia når Opel om kort tid starter arbeidet med å overbevise bilkjøperne om hvorfor nettopp Astra stasjonsvogn er et mer fornuftig valg enn de utrolig mange konkurrentene i kompaktklassen.
For lett skal det ikke bli for Opel som i mange år har slitt med å etablere seg som naturlig deltaker på folks bilhandleliste.
Blant de største
Nettopp størrelsen, drøyt 4,7 meter lang, gjør Astra til en av klassens største. Og samtidig en av de rimeligste med startpris på 234.900 kroner, bare 10.000 mer enn kombien koster.
Med 1,4 liter / 150 hk bensinturbomotor (lanseringsmodellen) koster Astra Sports Tourer med heftigste utstyrspakke (Premium) og automatgir 319.900 kroner.
Det inkluderer varme i rattet, varme i baksetet, tredelt bakseterygg (40/20/40) fotsensor til bakluka og Opels patenterte hovedlys for å ha nevnt noe fra lista.
Og enda har jeg ikke nevnt EGR velvære-setet med ventilasjon og massasje som er verd hver krone av de 4000 det koster ekstra.
Elendig ryggekamera
Astra Sports Tourer kjører bra, men ikke oppsiktsvekkende. Styringen er langt mer presis enn på tidligere Astraer, men hvorfor måtte Opel kjøpe ryggekameraet på Svinesund?
Maken til elendig bilde som i testbilene har jeg ikke sett på mange år, og elendig bilde skyldes slett ikke den nye infotainment-skjermen. For den er bra nok.
Apropos skjerm, så har Opel endelig ryddet opp i knappejungelen som det var så lett å gå seg vill i i forrige Astra. Nå er de fleste av funksjonene pent dandert på skjermen, men samtidig savner jeg kommandohjulet på midtkonsollen som fungerer så bra hos eksempelvis Mazda.
Heldigvis falt ikke Opel for fristelsen å digitalisere betjeningspanelet for klimaanlegget.
Premium bilopplevelse
Opel har lenge ønsket å legge bilene sine opp mot premium bilopplevelse bak rattet. Men hvem definerer hva som er premium og hva som ikke er det?
Uansett vil det alltid være personlige referanser som ligger til grunn for ulike valg og oppfatninger, men jeg tror det kan sies at Astra representerer hvor langt industrien nå har kommet med å legge til rette for en god bilopplevelse fra en volumprodusent.
Jeg velger bare så vidt å berøre at Opels «øye» holder styr på førerstøttefunksjoner som filholderassistent, trafikkskiltassistent, avstandsvarsling og, om nødvendig, automatbremsing. De fleste moderne biler har det.
Men Opels IntelliLux LED Matrix adaptivt frontlyssystem er så bra ved å gi maksimalt lys på siden av veien uten å blende motgående trafikk, at det burde vært lovpålagt i alle biler.
Motorprogrammet
Astra Sports Tourer leveres med mange motorvalg, men ikke alle tas til Norge. Dette er motorprogrammet i Astra Sports Tourer:
- 1,0 l/3 syl – 105 hk (B) – M6
- 1,4 l/4 syl – 150 hk (B) – M6
- 1,4 l/4 syl – 150 hk (B) – A6
- 1,6 l/4 syl – 110 hk (D) – M6
- 1,6 l/4 syl – 136 hk (D) – A6
- 1,6 l/4 syl – 160 hk (D) – M6
En 100 hk og 125 hk variant av 1,4-literen står ikke på det norske motorprogrammet, ei heller varianten med 200 hk (1,6 liter) og den svakeste dieselmotoren som yter 95 hk.
Derimot ser jeg fram til å kjøre den nye 160 hk og råsterke dieselmotoren med 350 Nm i moment på norske veier. Den yter innpå 300 Nm allerede ved 1200 omdreininger og gjør det nesten unødvendig å gire. Flott motor som helt sikkert blir å finne i de fleste av Opels modeller framover.
Har jeg mer å klage over? Tja, naturligvis hadde Astra stått sterkere i Norge med firehjulsdrift. Og som elbil og ladbar hybrid kunne den virkelig blitt en bestselger. Men i likhet med de fleste land i Europa er ikke Opel der ennå.
Motor: | 1,4 l bensinmotor |
Effekt/moment: | 150 hk/245 Nm |
Mål LxBxH: | 470/181/151 cm |
Akselavstand: | 266 cm |
Egenvekt: | 1322 kg |
Bagasjerom: | 540 - 1630 liter (VDA) |
0-100 km/t | 8,7 sek |
Toppfart: | 215 km/t |
Snittforbruk (oppgitt): | 0,56 l/mil |
CO2: | 128 g/km |
Tilhengervekt: | 1450 kg |
Pris fra: | Kr. 234.900 |
Pris prøvekjørt: | Kr. 319.900 |