Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia

Italiensk drømmebil

Når design og muskler smelter sammen som dette, er det ikke rart enkelte hjerter slår raskere.

Publisert Sist oppdatert

Dette er Alfa Romeo på sitt beste. Slik vi ikke har sett dem på årevis.

For nå viser toppsjef Marchionne at han mener alvor når han sier at det er slutt på oppstæsja Fiat-modeller med Alfa-logo. Nå skal de tilbake til røttene med eksklusive, bakhjulsdrevne biler, og en solid dose italiensk design og temperament.

Fra i dag er Giulia bestillingsklar i de første markedene – Italia, Tyskland, Frankrike, Spania, Østerrike, Belgia, Sveits og Nederland. Ikke et ord om Norge i denne omgangen, så den opprinnelige planen om mailansering kan vi se langt etter.

Alfa-importørene de siste årene, RSA (også Suzuki / Isuzu) mistet agenturet fra årsskiftet, og en ny nordisk FCA-organisasjon for merkene Alfa, Fiat, Chrysler og Jeep er etablert. Det kan bety noe forsinket lansering.

Valgmuligheter
Giulia skal selges i tre utstyrsnivåer – Giulia, Super og Quadrifoglio. I startfasen tilbys fem alternative drivlinjer - 2,2-liters diesel med 150 eller 180 hestekrefter i kombinasjon med 6-trinns manuell eller 8-trinns automat. Maks dreiemoment er henholdsvis 380 og 450 Nm.

I tillegg kommer toppversjonen Quadrifoglio Verde med 2,9-liters twin turbo V6 på hele 510 hk og et dreiemoment på 600 Newtonmeter. Denne leveres kun i kombinasjon med manuell girkasse.

Her lover Alfa en toppfart på hele 307 km/t og null til hundre på 3,9 sekunder. Jeg er enda mer imponert over bremsene – 100 km/t til null på 32 meter, det er effektivt! Dieselutgavene trenger 38,5 meter som er helt på det jevne.

Elektromekanisk
Hemmeligheten bak de effektive bremsene er et nytt elektromekanisk system Alfa kaller IBS (for Integrated Brake System) som kombinerer elektronisk stabilitetsstyring med tradisjonelle servobremser. Systemet gir ifølge Alfa effektive bremser uten antydning til vibrasjon på pedalene.

Giulia har en DNA-bryter på midtkonsollen der man kan velge kjøremodi etter dagsform. Dynamic, Natural, Advanced Efficiency for de vanlige modellene, samt Race for Quadrofoglio-utgaven.

Rattstyrt
Det meste av innstillinger foretas fra rattet, der til og med startknappen er lokalisert. I tillegg fins et betjeningshjul like ved DNA-bryteren mellom setene som gir input til den store skjermen øverst på dashbordet.

I tillegg til de nevnte motorene skal det komme en 2,0-liters turbo bensinmotor med 200 hk i kombinasjon med 8-trinns automat.

Vi vil anta at den kan bli et populært valg, for det er langt fra alle «bensinhoder» som har råd til 510-hesteren som nok får en prislapp minst på nivå med BMW M3, Mercedes-AMG C63 med flere.

Powered by Labrador CMS