-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvos minste
I forkant av nye XC90 jobbet Volvo seg gjennom tre konseptbiler i løpet av et års tid. I forkant av den nye 40-serien gjør de det mer konsentrert. To konseptbiler på en gang.
Egentlig er det den nye CMA-plattformen vi skal beundre, disse to nye konseptbilene er nemlig der for å vise variasjonsmulighetene den nye arkitekturen gir, får vi vite noen timer før vi skal få lov til å ta på dem også.
Les også: Volvos smarte Concept
Foreløpig er det altså bare disse bildene og noen få detaljer vi kan dele ut. Men i denne omgangen er det nok for meg – de viser jo ganske tydelig at «elegant» er kommet til de små også, spesielt den ene modellen med det ganske tydelige coupé-preget.
Ikke ser det ut til at de har det litt overveldende preget heller, som karakteriserer de større modellene fra Gøteborg.
Volumselgere
Småbilserien – om vi kan kalle den det, er viktig for Volvo for å nå målet på 800.000 biler i 2020 (opp fra 500.000 i fjor).
Hvor mange modeller vi etterhånden vil finne i 40-serien, aner jeg ikke, men den skal åpenbart vare lenge.
Vi blir nemlig fortalt at det skal komme en fullelektrisk modell på CMA-plattformen også. Den kommer imidlertid i god tid etter Volvos første helelektriske, for den skal bygges i 2019, men på den større SPA-plattformen
Vi snakker med andre ord elektrisk 40-bil et stykke inn i neste ti-år. Og da snakker vi virkelig volum: 1 millioner elektrifiserte biler (betyr kanskje også plug-in?) innen 2025 er det sagt.
Nytenking
Bildene av disse to bilene viser et par virkelig nye retninger eksteriørdesignerne har valgt. Det ene er profilen med skulderen som vokser oppover bakover, og gjør siderutene bak ganske grunne.
Særlig på den litt softroad-aktige utgaven gjør dette seg svært bra, når man også får inn litt kontraster i fargene.
Men det jeg er mest glad for er at Volvo endelig har ryddet opp i baklysavdelingen og fått hjørner der bak som virkelig har et skikkelig nærvær.
Utdatert
La oss håpe det også kommer til å gjelde det vi etter hvert får av stasjonsvogner slik at vi slipper de gamle lysene som ser ut som noe som har rent nedover stolpene der bak.
Den finten var effektiv da den ble innført i Gammel Jernalder, men har for lengst overlevd seg selv.
Det er nok å se på Tors Hammer i frontlyktene for å vise hvor effektivt det er å modernisere opp disse uttrykkene.
Som sagt, foreløpig er det bare på basis av bilder disse ordene er skrevet. I morgen kveld kommer vi meget nærmere de nye modellene, så fredag skal du få en litt mer inngående beskrivelse.
Se videoer og stort bildegalleri under