-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
T for Tennis
Det var svært passende at den nye T-versjonen – stasjonsvognen – til Mercedes skulle lanseres under Mercedes Cup-tennisturneringen i Stuttgart. Bilen er så rommelig at den kan frakte 18201 tennisballer!
Det er nesten så du kan stille klokka etter det: først kommer E klassen som sedan, så – fem måneder etter – kommer stasjonsvognen.
Riktignok startet denne tradisjonen litt haltende. W 123 ble introdusert tidlig i 1976 men T-utgaven kom ikke før på Frankfurt 1976. Det var nesten som om Mercedes ikke riktig hadde bestemt seg for en stasjonsvogn da de bygde sedanen.
Etter det har det liksom ikke vært noen tvil, først sedan, så kom T’en. Ikke uten god forretningsmessig grunn. Norge er ikke det eneste markedet der T-versjonen utselger sedanen med 3:1.
Det er også opplest og vedtatt at stasjonsvognen ikke er spesielt forskjellig fra personbilen. Noe er selvfølgelig gjort med områdene bak bakdørene denne gangen, fortalte Robert Lesnik meg – han er sjef for eksteriørdesign hos Mercedes-Benz – de jobbet på en litt annen måte enn med forgjengeren.
- På S212 la vi vekt på at bilen skulle vise at den var stor. Du skulle kunne se det fra utsiden. Men nå, på S213, ønsket vi å tone ned volumet. Bilen er fremdeles ekstremt rommelig – det er vel ikke andre biler i dette segmentet som rommer en hel Euro-pall – men dette er ikke lenger åpenbart fra utsiden, forklarer han.
«Fast»-linjer
Kort overheng og store hjul hjelper selvfølgelig på kompakt-inntrykket, og sideruta bak, med det han kaller «fast»-linjer – ruta har nestene form som en fastback – får han bilen til å se lengre, men mer elegant ut. Sammen med karosserilinjene bak bakdørene, som ser ut som de er i ferd med å krumme seg mot hverandre og møtes mange meter bak selve bilen.
Ganske brede skuldre over bakhjulsåpningene setter også sitt preg på det hele og takspoileren gir deg inntrykk av både høyde og bredde på bakdøren. Og rett bakfra peker han på den kromaktige tre-delte stripen under bakruta som er med på å gi inntrykk av bredde samtidig som den senker bilen visuelt. Pluss den helt nye finten: refleksen som er lagt lavt nede i støtfangeren. Det, sammen med en todelt baklampe som dermed kunne gjøres smalere, er med på å fullføre alle de smarte visuelle tricksene som er bygget inn i denne bilen.
Legg også til at tak-railene nå er en integrert del av hele designen så har vi en komplett stasjonsvognutgave av den nye E-Klassen.
Ukjent pennefører
Men hvem som har ført den smarte blyanten kunne han ikke fortelle. Dette er typisk bildesign: mannen forlot Mercedes allerede for tre år siden, «nå har han forresten forlatt den arbeidsgiveren også» forteller Lesnik, og dermed er mannen blitt en komplett ikke-person i denne sammenheng.
Jeg snakket Ralf Rossmanith også. Han har hatt ansvaret for T-modell utviklingen og han forsikret meg blant annet om at jeg tok helt feil når jeg trodde at W- og T-utgavene ble utviklet parallelt. «Nei», så han. «Det var seks måneders forskyvning hele veien».
Men han fortalte også at her var de så sikre på sin sak at de hadde bare utviklet én fullskalamodell – det vanlige er tre, slik at ledelsen har noe å velge mellom. Og han sa ikke at jeg tok veldig feil når jeg trodde det skulle komme en All-Terrain versjon, med litt høyere bakkeklaring og standard 4Matic.
Smartere bagasjerom
Det er selvfølgelig mye fleksibilitet der bak. Baksetet har for eksempel fått en ny egenskap, du kan stille ryggen 10 grader brattere – dermed utvider du lasterommet enda litt mer, og har fremdeles alle tre plassene bak der i bruk. Ellers har du selvfølgelig 40:20:40 splitten med elektriske brytere. Bredden mellom hjulkassene er 1100 millimeter og lastevolumet er på 640 til 1820 liter (litt mindre enn forgjengerens).
Nå er det forresten både nett og lokk over et lite lasteareal tilbake på plass. Easy-pack heter det du får overalt disse dagene, trykknapp-betjening av åpne/lukke, sammen med sparketrickset selvfølgelig. Det er jo skikkelig hands-free i motsetning til for eksempel fordørene. Du kan ha så mye hands-free-lås du bare vil, men du må allikevel ha hands-on for å få opp døra.
På plass i høst
Nytt er det kanskje at du kan åpne bakluka ved å bevege beinet ditt under bilen, også med en slepekrok påmontert. Den trekkes forresten inn elektrisk, når du ikke har bruk for den. I den anledning skal vi kanskje minne om at Crosswind Assist selvfølgelig kan leveres her også.
La oss også ta med den nye sykkelholderen som kan festes på kula. 100 kg. er kapasiteten, det kan bli fire sykler det.
Det er veldig mye praktisk der bak som du ikke får med i sedanen. Hvor mye mer det vil komme til å koste deg er foreløpig ikke klart, men det behøver nok ikke bli over 20- 25.000 kroner. Og du kan nok allerede nå stille deg i køen og regne med at de første blir utlevert i oktober en gang.
Foreløpig ser modellutvalget slik ut:
Modell | Ytelse | 0-100 km/t | Toppfart | Forbruk l/mil |
E 200d | 150 hk/360 Nm | - | - | 0,42 |
E 220d | 194 hk/400 Nm | 7,7 sek | 250 km/t | 0,42 |
E 350d | 258 hk/620 Nm | 6,2 sek. | 250 km/t | 0,54 |
E 200 | 184 hk/300 Nm | 8,1 sek. | 231 km/t | 0,62 |
E 250 | 211 hk/350 Nm | 7,2 sek. | 243 km/t | 0,62 |
E 400 4Matic | 333 hk/ 480 Nm | - | 250 km/t | 0,79 |
AMG E43 4Matic | 401 hk/520 Nm | 4,7 sek. | 250 km/t | 0,84 |