Subaru BRZ facelift

Subaru BRZ facelift

Subaru BRZ facelift

Subaru BRZ facelift

Subaru BRZ facelift

Subaru BRZ facelift

Toyota GT86 facelift

Toyota GT86 facelift

Subaru oppgraderer BRZ

Små endringer ut- og innvendig har gitt Subaru BRZ litt mer "showroom appeal" – inkludert en liten effektøkning.

Publisert Sist oppdatert

Nye ventiler, ny kamaksel og topplokk er utviklet for å redusere friksjonen i motoren, mens en ny eksosmanifold og innsugsmanifold hjelper til med å øke effekten i Subaru BRZ dramatisk.

Dramatisk lite: Fem fattige hestekrefter er alt Subaru får ut av endringene … To og en halv prosent økning.

Virker nesten litt fåfengt.

Og de som (dessverre) velger BRZ med automatkasse får ikke nyte godt av effekt-løftet. De er fortsatt bare tilgodesett med 200 hestekrefter.

I meldingen fra Subaru står det også en overskrift om «Performance package» – men den dreier seg ikke om å kjøre fortere. Den inneholder større Brembo-bremser og Sachs-dempere foran og bak.

Og om noen skulle være i tvil om at manuelt gir er det rette valget: Performance-pakka er ikke tilgjengelig sammen med automatkassa.

Det er heldigvis ikke de eneste endringene Subaru har foretatt seg. Nye lykter (LED-lamper rund baut) og nye fangere drar opp helhetsinntrykket noen knepp.

Innvendig har det skjedd litt mer. De av oss som har kjørt BRZ og har prøvd å bruke multimedieanlegget, vet at det er omtrent like frustrerende som å skjære løk med en spiseskje.

Nå har Subaru montert det langt mer moderne, og faktisk ganske brukervennlige, systemet som også står i Outback, Levorg og ansiktsløftede XV.

Instrumentpanelet huser nå også en større skjerm for kjørecomputer og avlesing av kritisk informasjon som g-krefter, gasspedalvandring og styrevinkel. Ting jeg virkelig irriterer meg over å ikke ha tilgjengelig til enhver tid.

Olje- og vanntemperatur, batterispenning og rundetidtager er også integrert.

Øvrige endringer begrenser seg til litt nye stoffvalg og lett redesignede kontroller for klimaanlegget.

Toyota har også foretatt en ansiktsløftning av sin BRZ; GT86. Mye den samme oppskriften utvendig, men ikke et ord om motor og multimedieanlegg.

Pussig nok er det multimedieanlegget som står i «nye» BRZ nå det samme Toyota bruker i USA – og langt, langt bedre enn det Toyota selv velger å bruke her i Europa, som vi bare kan anta også er å finne i GT86.

Men la ikke en småsarkastisk nyhetssaks harselas over manglende effekt skremme deg fra å kikke nærmere på de japanske tvillingene. 200 – eller 205, for den del – hestekrefter er nok til å gi mye kjøreglede, og jeg stoler på at bilene er minst like morsomme å kjøre selv etter litt kosmetisk finpuss.

Veldig morsomme, med andre ord.

Powered by Labrador CMS