Teknikk sjefen selv, Thomas Weber, ved en av høstens Paris-nyheter. Brenselcelle-plug-in.

Batteripakken i den kommende Tesla-killeren.

Klart for induksjonslading.

Nye hybrid-moduler skal gjøre vøen mot de helelektriske mer effektiv.

To av høstens nyheter, helelektrisk ny Smart og plug-in pluss hydrogen.

Andreas Rückemann leder avdeling for energi-oppbevaring. Stasjonære Mercedes batterier, med andre ord.

Utrolig hva man kan bygge med 3D printing.

Det er mange celletyper man kan velge mellom nå, for å bygge et batteri. Noen er til og med ganske bøybare.

For folk som forstår slikt er disse batterispesifikasjonene ganske avanserte.

En kjapp overhead som viser høstens nye elbil-arkitektur på en Mercedes-overklassebil. Og ikke en oransje kabel!

Mercedes med elektrisk timeplan

Mercedes hadde samlet til en orientering om litt annet enn bare nye modeller. "Alle Mercedes vil bli elektriske" var budskapet.

Publisert Sist oppdatert

Nå er sånn sett ikke det noen bombe. Alle biler vil bli elektriske – det er det liksom ikke noen diskusjon om. Men Mercedes ga oss en timeplan, forholdsvis nøyaktig for de nærmeste årene – og det er forholdsvis uvanlig.

Tilpasset norske avgifter
Det er i hver fall helt klart at hvis norske avgifter fortsetter å utvikle seg som de har gjort til nå, vil dette såkalte premium- (hva betyr egentlig premium i denne forbindelse?) merket ha en av norsk bilbransjes sterkeste linjer om noen år.

Men om jeg ikke forstår begrepet premium så forstår jeg folk som er i forkant. For eksempel forkant av innholdsfortegnelsen. Mercedes produserer omtrent alt selv. Nå er de for eksempel antakelig den mest batteri-selvforsynte bilprodusenten på kloden. Og da inkluderer jeg Tesla.

Energiforretning
De har nettopp investert i en ny energi-forretning i tillegg til de som de har fra før. Store fabrikker har de med kapasitet til utvidelser. Batterivirksomheten deres er så stor at de faktisk konkurrerer med både Tesla og Sonnen om hjemme- eller industri-batterier at den typen du bruker for å koble ut forbruk fra nettet i perioder med stor etterspørsel og høye priser.

Dette blir snart en egen, selvstendig forretningsenhet, og de vil gjerne at potensielle importører stiller seg i kø. «Det er ikke gitt at det blir bilimportørene våre»; sier Andreas Rückemann som står i spissen for denne satsingen – og legger til at «selv om både stjernen vår står på produktet og Mercedes-Benz Energy er det tydelige navnet på enheten, kan det godt være vi velge uavhengige distributører».

Elbiler og brenselceller
At dette er et vekstområde er det ingen tvil om.

Men det var strøm som et ledd i mobilisering som egentlig var tema. Veien frem var helt grei. Den gikk via high tech forbrenningsmotorer (nå kommer for eksempel partikkelfilter i bensinmotoren også, slik det har vært praktisert på prøve i S-Klassen en stund. Ikke for å møte nye krav, det klarer de uten, men får å gjøre utslippet enda bedre. Deretter kom det de kalte Konsekvent Hybridisering og så skulle det hele munne ut i elektriske biler. Men der spesifiserte de det enda bedre, elektriske biler med batteri OG brenselceller.

10 plugin neste år
Men apropos timeplan. De skal ha 10 plug-in hybrider i løpet av neste år. De kommer med en ny, sterkt forbedret brenselcelle neste år. Vi får se det første resultatet av den teknologien i en GLC brenselcelle plug-in allerede på Paris-utstillingen. Det er sannsynlig at det er der de vil vise sin nye helelektriske Smart, både to- og fire seteren. De viste oss nye egne batterier med meget større energitetthet enn dagens, som skal gi oss 500 kilometer rekkevidde i en ny elektrisk arkitektur om ganske kort tid.

Bilen, som ser fantastisk ut, vil også bli vist som en konseptmodell i Paris. (Ifølge Harald Kröger, sjef for e-drive, var den ikke bare fantastisk, men også designet av designsjefen himself Gorden Wagener. Jeg påsto at han ikke var i stand til å designe biler mer – at han bare administrerte. Men da skal jeg si jeg fikk en ganske glassklar beskjed om hvor langt utpå jordet jeg var).

Induktiv lading
Vi fikk se induktiv lading, med en effektivitet på bedre enn 95 %, vi fikk se de nye 48 Volts batteriene som skal brukes i biler med avanserte forbrenningsmotorer fra – i hvert fall – 2018. Og vi var innom både varebiler og lastebiler, i en fascinerende sveip som ble ledet av sjefen selv, Thomas Weber.

Det er litt pussig å ha styremedlem med ansvar for teknikk i et selskap som jobber med så avanserte konstruksjoner som Daimler – som har samme etternavn som en gammeldags forgasser.

Men Weber er litt gammeldags. Han avleverer sine foredrag og presentasjoner fra manus med sin egen håndskrift som ingen andre begriper. («Så hva skal jeg med kryptering?»). At han ikke behøver lese fem minutter innlegg fra en monitor viser imidlertid ikke bare at mannen har hjerne nok til å huske, det antyder også at han har følelser og forståelse for det han driver med.

Vi sto og hørte på en av hans nære medarbeidere legge ut om en elektrisk motor (som de selvfølgelig hadde utviklet selv) og om hvor bra den var og den nye clutchen som koblet den til forbrenningsmotorens veivaksel og hvordan det hele var helt sømløst, selv i dellastområder – og Weber sto bak og ble mer og mer utålmodig. Til slutt kunne han ikke dy seg, dyttet bort til sin kollega og sa «Kraften da…».

«Å ja...» kom han på, «160 Newton meter». Pause.

Da sprakk det helt for Weber – «det er ikke det», sa han, det er det at det drar av med et brak» og slo knytteneven ned i den andre håndflaten. «Det er som en V-åtter» sa han.

Glem professor og doktor, her er det passion også.

Synd at han er i ferd med å pensjoneres og skal bli erstattet av en av de kvasi blårussene som sirkuleres rundt i styre-posisjoner for at de skal bli klare til å slåss om styreformann-tittelen når Dieter Zetsche går av i 2019.

Det var en fascinerende presentasjon Thomas Weber sto for, du skal få flere detaljer og litt dypere innføring i førstkommende nummer av BIL.

Powered by Labrador CMS