img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
14 bilder i galleri
En nostalgisk reise i bil- og motorhistorien
Det er vel ikke for seint å legge nye planer? Nesten helg bør øremerkes Classic Car Show i Trondheim.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

De sier den blir bedre enn i fjor. For det første vet de hva de snakker om og for det andre pleier de å holde ord. Jeg snakker om Bjarne Reistad og Hans Hallbauer og alle gode hjelpere som lagde Klassisk-bil-show i Trondheim i fjor, og som akkurat nå er i ferd med å få resten av kabalen til å gå opp i år.

Dette er de folkene som innførte Cars & Coffee i Norge, som samler venner til Vestlandsturer i Smoking og Maseratier (gjerne litt slitne Maseratier) lenge før fruktblomstringen. Som er genuine entusiaster og verken er skjemmet av for store barter eller for sterk AmCar-interesse.

Vi kom tilbake fra fjorårets utstilling stappfulle av både begeistring og beundring for hva entusiaster kan få til, med god hjelp av andre entusiaster – ikke minst de som låner bort bilene i den hotteste kjøresesongen.

Og når vi hører hva de skal by oss i år blir vi ganske måpete.

Bare ett eksempel: I fjor var det en av de store utstyrsleverandørene som ikke ville være med fordi utstillingen ikke satset nok på motorsport. «Sånt gjør oss litt provoserte», forteller Bjarne Reistad. Så hva tror du de gjør?

Jo, sammen med Kevin Magnussen-sponsoren Jack & Jones har de fått en av årets Renault Formel 1 biler sammen med ingeniører fra teamet som svarer deg på alle smarte og dumme spørsmål du måtte komme med. Det vil til og med bli mulig å prøve den treningssimulatoren førerne bruker. Det blir ikke lett å komme tettere på en Formel 1 team enn du du kan i Trondheim neste lørdag og søndag.

Og hva mer er det arrangørene skryter på seg?

* Skandinavias feteste Mercedes-Benz stand
* Skandinavias beste Porsche stand sammen med Porsche-ikon Magnus Walker som kommer fra Los Angeles.
* Kanskje verdens mest sjeldne Packardsamling, som utrolig nok er ganske lokal.
* Asgeir Borgemoen skal lage nye episoder for «garasjen» fra utstillingen.
* Stor klassisk Lamborghini-stand.
* Arnardos Mercedes-Benz 600.
* Kong Olav Vs Cadillac 75 Imperial.
* Den nye Alfa Romeo Giulia.
* Og det de regner med er verdens største samling av Wankelmotoriserte kjøretøy på ett gulv.

Dersom du syntes det var lite amerikanere her, så vit at etter fjorårets utstilling har AMCAR bestemt seg for å bli med – enda en attest for høy kvalitet – og kommer med en egen stor stand.

Det er også verdt å merke seg de, altså Amcar-klubben, nettopp har myket opp formålsparagrafen litt. Formålet er å gi andre entusiastklubber enn de som er konsentrert 100 % om Amcars anledning til å komme inn under denne kompetente takorganisasjonen.

De har jo en klar drøm om å samle bilhobbymiljøet i Norge under ett tak, og i stedet for bare å prate om det, gjør de også noe med det.

Utstillingen finner sted i Trondheim Spektrum førstkommende lørdag (10 – 19) og søndag (10 – 16). De snakker om å fylle fem av hallene på til sammen 13.000 kvadratmeter.

Og for dem som kan telle: utstillingen skal inneholde 250 «objekter» – som de kaller det.

Det er mange veier som fører til Trondheim. Prøv å få det til. Jeg tror jeg kan garantere en stor entusiast-opplevelse.

Oppdatert: Arrangørene har nå publisert fullstendig oversikt over alt som skal stilles ut i helgen. Sjekk dette:

"Som den eneste utstillingen i Norden legger vi ut vår line-up - fordi vi er veldig stolt av den, og fordi du skal vite hva som venter deg. Der de andre tralter i samme spor, er vi revolusjonære, og viser deg de skjulte skattene, bilene du ikke visste fantes - verden er mer enn Gatebil, Choppers, motivlakkerte trailere og ombygde Amcars. Derfor har vi et langt større fokus på eksklusiv europeisk bilproduksjon -  noe vi vet har manglet. Vi gir deg eksotika og eleganse, selvsagt sammen med det folkekjære og kjente.

I tillegg kan du glede deg over nær 60 - seksti - motorsykler av alle slag. Ingen, og da mener vi ingen, er større enn oss på tohjulinger.

Finner du ikke noe interessant, har du neppe mye bensin i blodet. Værsågod:

A1: Ferrari 575.
A2: Ferrari 612 Scaglietti.
A3: Ferrari Mondial
A4: Ferrari 348
A5: Ferrari 355
A7: Ferrari 360
A8: Ferrari 400
A9: Ferrari 308 GTB 
A10: Ferrari Testarossa
A11: Lamborghini Gallardo GT3
A12: Lamborghini Gallardo Spyder
A13: Aston Martin DB9
A14: Nissan R35 GTR 
A15: Toyota Supra
A16: Jaguar XK 4.5 Arden Convertible 
A17: Ariel Atom 
A18: Lamborghini Gallardo
A19: Lamborghini Diablo 
A20: Nissan Skyline R34 GTR 
A21. 1967 Camaro (Proglazer) 
A22: Chevrolet Corvette Geiger/KG-racing Wide Body
A23: Lancia Integrale EVO
A24: Lancia Integrale. 
A25: Chevrolet Corvette Z06
A26: NTNU Revolve Formula Student
A27: Honda NSX Castrol Mugen
A28: Toyota MR II
A29: Porsche GT3RS
A30: De Tomaso Pantera
A31: Dodge Viper
A32: Ferrari Testarossa

C1: VW Porsche 612 RS
C2: VW Notch
C3: VW Notch
C4: VW Karmann Ghia Coupé
C5: VW Barndoor
C6: VW Camper Split Window
C7: VW Ragtop
C8: Bugarella
C9: VW Ragtop 1955
C10: VW Splitwindow 1952
C11:VW Ragtop.
C12: Jaguar XK 140 DHC
C13: MG MGA
C14: MG TC 1946
C15: Westfield 7
C16: Caterham 7
C17: Citroën 2CV Dolly
C18: Austin Mini Racer
C19: Audi 100 Coupé S 1973.
C20: VW Golf mk 1 GTI
C21: VW Golf mk 1 Cabrio

D1: Packard Club Sedan 1929.
D2: Packard 640 Roadster 1929.
D3: Packard 633 Touring 1929.
D4: Packard 740 Touring 1930.
D5: Packard 903 Club Sedan 1932.
D6: Packard 1108 Raised Roof Limousine 1934.
D7: Packard Clipper Custom Super 8 Sedan 1947.
D8: Packard 300 Convertible 1953.
D9: BMW 2002 Baur Cabrio
D10: BMW 2002
D11: BMW 2002
D12: BMW 2002 Turbo.
D13: NSU Wankel 
D14: NSU RO80
D15: NSU RO80 Coupe.
D16: Mazda R100
D17: Mazda RX2
D18: Mazda RX3
D19: Mazda RX4
D20: Mazda RX5
D21: Mazda RX7 1.gen
D22: Mazda RX7 2.gen
D23: Mazda RX7 3.gen
D24: Mazda RX7 Cabrio
D25: Mazda RX8
D26: Mazda Cosmo HB
D27: Mazda Cosmo JC20b
D28: Maxda Repu 
D29: NSU RO80
D30: BMW 535i E12
D31: BMW 3,0 CS
D32: BMW Neue klasse.
D33: BMW M3 Sport Evo DTM
D34: BMW 635 CSI
D35: BMW E30 M3
D36: BMW 3,0 CS
D37: Porsche 928
D38 Porsche GT3RS
D39: Porsche 356 1951
D39 Porsche Center Trondheim
D40: Porsche 356
D41: Porsche 991 Carrera 4S
D42: Porsche 356
D43: VW Transporter Splitwindow 
D44: Bilmax
D45: Bilmax
D46: Bilmax
D47: Alfa Romeo 2600 Sprint 
D48: (Fiat 2300S Coupe) 
D49: Fiat 131 Racing.
D50: Fiat 500 
D51: Fiat Ritmo Abarth 
D53: Chevrolet Bel Air Convertible 1957 (Rupes/Swissvax)
D52: Alfa Romeo SZ 
D54: Dodge Lill´Red Express (Rupes/Swissvax)
D55: DeLorean (Rupes/Swissvax)
D56: Lamborghini Urraco 250S
D57: Lamborghini Espada.
D58: Lamborghini Countach
D59: Lamborghini Miura. 
D60: Lamborghini 350 GT
D61: Renault Alpine A110
D62: Renault Alpine A310
D63: Citroen DS Usine cabrio
D64: Citroen SM
D64: Citroen B15 six 1952
D65: Peugeot 504 Cabriolet
D66: Ford Comète Monte Carlo Coupe by Facel 1953
D67: London Taxi.
D68: TVR Vixen.
D69: TVR Griffith 500. 
D70: Jaguar XJS
D71: Jaguar MK10
D71: Jaguar Broadspeed 
D72: Jaguar E Type
D72: Compass Fairs 1958 Corvette
D73: Aston Martin DBS 1969
D73: Oldsmobile 442 Convertible
D74: Buick Rivira 1966.
D75: Chevrolet Impala SS Convertible. 
D76: Buick Electra Convertible 1960.
D77: Ford Escort historic racer (ENI)
D78: Lamborghini Diablo SVR racer (ENI) 
D79: Chevrolet Corvette 1958.
D80: Ford Thunderbird 1955
D81: Porsche 935
D82: Porsche 356 Cabrio racer- Mille Miglia
D83: Porsche911 Club sport
D84: Porsche 944 Club Sport

E1: Chevrolet "Kodak" Pick Up
E2: Opel Ascona 400
E3: Dodge Challenger 440 Magnum Convertible 1970
E4: Buick Sport Coupe 1941
E5: Ford Roadster
E6: Ford "Woodie" 1937
E6: SAAB Sonett
E7: Chevrolet Camaro Dragracer.
E8: Ford Escort De Luxe 1970
E9: Ford Escort Sport
E10: Volvo Amazon
E11: Byneset Brannkorps veteran brannbil.
E12: Ford Roadster 1932
E13: Ford Country Squire 1959
E14: Chevrolet Coupe 1938
E15: Plymouth Business Coupe 1934.
E16: Opel Commodore A
E17: Opel Commodore B
E18: Opel Diplomat 5.4
E19: Ford 20M RS
E20: Ford Escort RS 2000
E21: Ford Anglia
E22: AMC AMX
E23: AMC Javelin.
E24: Ford Mustang Convertible.
E25: Ford Mustang Hardtop.
E26: Ford Mustang Fastback
E27: Dodge Charger (Viper V10)
E28: Chrysler Coupe 1951
E28: Saab 96 1963
E29: Ford 26M HT May Turbo 1970
E30: Ford 20M TS 1968
E31: Volvo 242 Turbo.
E32: Opel Rekord Coupe.
E33: Ford Capri.
E34: Ford 1932
E35: Ford Convertible 1946
E36: Fast & Furious 2 Dodge Challenger R/T 426 Hemi.
E37: 1937 Chevrolet Business coupe

F1: Ford GT40 Gulf Edition (Terje Vold / Starco Dekkteam/ Gulf)
F2: Kong Olav V Cadillac (Amcar)
F3 Corvette ZR1 (Amcar)
F4 Ford Mustang (Amcar)
F5 Volvo P1800 (Amcar)
F6: Amcar
F7: Ford Crown Victoria 1955.
F8: Ford Skyliner 1959.
F9: Cadillac Eldorado Biarritz Convertible 1959
F10: Cadillac Eldorado Brougham 
F11: Cadillac Coupe Deville 1960
F12: Phillips Berlina
F13: Mercedes-Benz 
F14: Mercedes-Benz 
F15: Mercedes-Benz 220S Cabriolet 1957.
F16: Mercedes-Benz 220S Coupe 1958
F17: Mercedes-Benz 220S Cabriolet 187A 1951
F18: Mercedes-Benz 300S "Adenauer" 1952
F19: Mercedes-Benz 280SE 3,5 
F20 Mercedes-Benz W126
F21 Mercedes-Benz 600 SWB Arnardo.
F22: Mercedes-Benz 220 Coupe 
F23: Mercedes-Benz Pagode 1971
F24: Mercedes-Benz 190 SL 1957
F25: Mercedes-Benz 200d 
F26: Mercedes-Benz Neue E-Klasse 2016.
F27: Mercedes-Benz Ambulanse
F28: Mercedes-Benz 170
F29: Moldestuket Dodge Viper
F30: Rolls Royce1934.
F31: Rolls Royce 1956.
F32: Chevrolet COPO Camaro 1969.
F33: Ford Mustang Boss 302
F33: Nordic Lift
F34: Nordic Lift
F35: Nordic Lift
F36: Nordic Lift
F37: Renault F1 2016 (Jack & Jones) 
F38: Buick Super 2DHT 1958.
F39 Chrysler Windsor 1956
F40: Buick Convertible 1958
F41: Chevrolet Bel Air 1955.
F42: Chevrolet Nomad 1957
F43: Chevrolet Impala 1958

G1: Buick Special Convertible 1939
G2: Skoda Cabriolet 1938
G3: VW Kübelwagen 1942
G4: Willys Jeep 
G5: Ford Speedster 1914.
G6: Toyota Corolla
G7: Buick Roadmaster 1938
G8: Buick Convertible 1937
G9: Buick Convertible 1939"

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: