-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Taxi-eksperiment i Tyskland
Kompakt som en Twizy og med utskiftbare batterienhet skal Münchens nye kompakt-Taxi ut i tjeneste neste år.
I München presenterte man nylig en 1:1 modell av den elektriske taxien som skal ut i trafikken neste år.
Det er mye lokalt innhold i denne. Dels er den utviklet under en paraply som heter Adaptive City Mobilität – som har sete i München. Og dels er den designet av Peter Naumann.
Han gikk ut av Royal College of Arts i London som bildesigner for en halv menneskealder siden, og leder nå Design-fakultet ved Høyskolen i München.
Utgangspunktet hans har åpenbart vært en Renault Twizy. Også her sitter føreren i midten, men det er plass til to passasjerer som sitter på en behagelig bred benk bak, med god plass til beina – på hver sin side av føreren. Der finner man også bagasjeplass.
Faktisk vil bilen bli klasset i samme kategori som Twizy: L7e heter den slags på Kontinentet.
Den er åpenbart beregnet for by-bruk og skal i første omgang være en del av et større forsøks- og forskningsprosjekt i offentlig regi. Det er Bundesministerium für Wirtschaft und Energie som står bak det hele, og det er de tre grunnpillarene: kjøretøy, Informasjons-utveksling (IKT) og batteri-bytte man jobber med her.
Batteriene ligger i en egen kassett under gulvet og skal gi bilen mulighet til operasjon 24 timer i døgnet – men bortsett fra den detaljen er det ikke sagt noe om det tekniske innholdet.
Men det er sagt mye om hvem som er med på akkurat dette prosjektet. Og det er tunge navn som Siemens, Fraunhofer og den tekniske høyskolen i Aachen. Den eneste direkte bilforbindelsen er overraskende nok Roding – som, i den grad den er kjent, er kjent for ganske utadvendte sportsbiler uten noen stor grad av klima- og miljø-tankegang så langt vi har sett.
Blant de folkene som står bak finner vi for eksempel Johann Tomforde, han var en av dem som i sin tid dro i gang Smart-prosjektet.
Det skal bli spennende å følge dette prosjektet, ikke minst med tanke på det ferske Oslo-forslaget om kun nullutslipps-drosjer om fire år.