DDR Museum
Rett inn i et eventyr av kommersielle biler, last og vare og midt i mellom - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
IFA hadde også mektige lastebiler, ikke bare knitrende totaktere - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Avhengig av hvor de ble produsert er dette IFA, Framo eller Barkas – tror jeg - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Avhengig av hvor de ble produsert er dette IFA, Framo eller Barkas – tror jeg - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Men her er det ikke tvil: Barkas - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Og IFA hele veien – (nok en gang: tror jeg) - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Her forteller plakatene om en Vagant til venstre, og nok en IFA! - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Dagens første Trabant – det ble mange av dem etter hvert. Her med turski på taket. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Mye rart gjemt i glass-skap også. Umulig å fotografere, men verd et forsøk. Her er det handicap-kjøretøy av merket Piccolo.
Scooteren heter riktignok Krause, men kommer fra samme produsent. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Flere glassburfenomener. Jawa og MZ og CZ og en og annen raritet. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Flere glassburfenomener. Jawa og MZ og CZ og en og annen raritet. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Lada, selvfølgelig (eller er det kanskje Polski Fiat?) - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Hakke peiling – et utvalg fra litt-av-hvert avdelingen - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Trabant vil de fleste si, men S’en forteller at her heter den Sachsenring. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Ute i friluft – og bærer preg av det – noen av de virkelig tunge. Terrengbilen fra ARO kjenner jeg igjen, andre er vanskeligere å identifisere. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Ute i friluft – og bærer preg av det – noen av de virkelig tunge. Terrengbilen fra ARO kjenner jeg igjen, andre er vanskeligere å identifisere. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Ute i friluft – og bærer preg av det – noen av de virkelig tunge. Terrengbilen fra ARO kjenner jeg igjen, andre er vanskeligere å identifisere. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Ute i friluft – og bærer preg av det – noen av de virkelig tunge. Terrengbilen fra ARO kjenner jeg igjen, andre er vanskeligere å identifisere. - Foto: Jon Winding-Sørensen - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Og bortgjemt bak en Ikarus-buss, en vi kjenner godt: Renault 12 – bare at her heter den Dacia. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Og bortgjemt bak en Ikarus-buss, en vi kjenner godt: Renault 12 – bare at her heter den Dacia. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Forskjellige Wartburgårganger, pluss en forfar: en IFA Schnell-lieferwagen, som ikke ser særlig schnell ut lenger. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Moskvitch nærmest, med my overgang til Ladaer. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Og slik ser en Wartburg ut under. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Tre versjoner fra Skoda - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Heldigvis blir vi også minnet om våre plikter på DDR-museet. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Sliten Trabant – men fremdeles to-farget. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Minibuss fra Barkas – så slett ikke ille ut. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Her har vi en russisk Zaporosjes nærmest, og deretter et herlig utvalg at de to-taktende øst-tyske plast-bilene – slett ikke Trabant alle sammen. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Kanskje litt frivol fargebruk på disse? - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
AWZ var vel egentlig familienavnet til en rekke av disse plast-fenomenene - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
AWZ var vel egentlig familienavnet til en rekke av disse plast-fenomenene - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Her har vi en russisk Zaporosjes nærmest, og deretter et herlig utvalg at de to-taktende øst-tyske plast-bilene – slett ikke Trabant alle sammen. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Selvfølgelig fates det en og annen traktor også. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Her ba jeg om hjelp. Og hjelpen kom kjapt fra en av våre lesere, Stein Batalden som forteller:
Det er en IFA W 50 som ble produsert fra 1965 til 1990. En svært vanlig type i DDR som også ble eksportert over hele verden. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
DDR Museum
Syrena er polsk og 105 L er faktisk ganske vellykket. Men DKW-Wartburg oppskrift: 3 syl, 2-t. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Endelig – en Warszawa – den polske lisensversjonen av russiske Pobeda. Her med amerikansk-type Taxi-magebelte. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Endelig – en Warszawa – den polske lisensversjonen av russiske Pobeda. Her med amerikansk-type Taxi-magebelte. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Syrena er polsk og 105 L er faktisk ganske vellykket. Men DKW-Wartburg oppskrift: 3 syl, 2-t. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Nå begynner jeg å føle meg hjemme – en 2,5 liters luftkjølt V-åtter fra en Tatra 603. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Et skikkelig utvalg motorer – som ikke var fullt så skikkelige. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Et skikkelig utvalg motorer – som ikke var fullt så skikkelige. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Forsøk på å få oversikt - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Det vil føre altfor langt å fortelle om"diverse»-avdelingene. Men dette gir kanskje et lite inntrykk? - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Vi hilser våre helter. Min er gul og henger til høyre. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Det vil føre altfor langt å fortelle om"diverse»-avdelingene. Men dette gir kanskje et lite inntrykk? - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Tro ikke alltid på det med"daglig». Skiltet kan flyttes på eller snus. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
I et eget telt på jordet begynte ting virkelig å hende: Lada, deretter en og annen skikkelig Volga og så: To Tatraer! - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Volga hadde sans for krom. De russiske drosjene i Oslo sto slett ikke tilbake for de amerikanske. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Volga av litt nyere dato – men fremdeles mengder av krom. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Her er gullsmedavdelingen. Den boblete Tatra 603 til venstre, som norske Berg/Haugland har kjørt så vanvittig fort på Goodwood, og den Vignaletegnede 613 til venstre. Så tett at de egentlig var umulig å fotografere. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Wartburg på rekke. Pick up versjonen er ikke hver dag akkurat. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Veldig tungt, nesten i friluft - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Er lensmannen kommet på besøk – eller er det overflodslageret som tyter ut i solen? - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Glimt fra reservedelslageret og restaureringsverkstedet. Utendørs! Sant! - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Glimt fra reservedelslageret og restaureringsverkstedet. Utendørs! Sant! - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Helt i Øystein Sundes ånd: Kjekt å ha. - Foto: Jon Winding-Sørensen
DDR Museum
Helt i Øystein Sundes ånd: Kjekt å ha. - Foto: Jon Winding-Sørense
DDR Museum
Egentlig ganske passende at det er en overskudds-Trabant som tar farvel med oss. - Foto: Jon Winding-Sørensen
Glimt fra Peenemünde
Foto: Jon Winding-Sørensen
Glimt fra Peenemünde
Foto: Jon Winding-Sørensen
Glimt fra Peenemünde
Foto: Jon Winding-Sørensen
Glimt fra Peenemünde
Foto: Jon Winding-Sørensen
Glimt fra Peenemünde
Foto: Jon Winding-Sørensen
Glimt fra Peenemünde
Foto: Jon Winding-Sørensen
Glimt fra Peenemünde
Foto: Jon Winding-Sørensen
Glimt fra Peenemünde
Foto: Jon Winding-Sørensen
Glimt fra Peenemünde
Foto: Jon Winding-Sørensen
Glimt fra Peenemünde
Foto: Jon Winding-Sørensen
Glimt fra Peenemünde
Foto: Jon Winding-Sørensen
Glimt fra Peenemünde
Foto: Jon Winding-Sørensen
Glimt fra Peenemünde
Foto: Jon Winding-Sørensen

DDR-biler i fangenskap

En nylig tur til Berlin ble av komfortgrunner gjennomført per bil. Underveis fikk vi jommen med tre spennende og ukjente museer også. Her er det første: "DDR-Museum på Usedom"

Publisert Sist oppdatert

Usedom er en langstrakt øy – det mangler 20 meter eller noe sånt på at den er fastlandsforbundet – helt på toppen av Tyskland. Det er der grensen mellom Polen, Tyskland og Østersjøen finnes – vi snakker med andre ord hardcore ex-Øst-Tyskland.

De av dere som har litt interesse for krigshistorie vet også at på Usedom finner man Peenemünde – tyskernes senter for rakettforsking, der de blant annet utviklet V2-raketten som plaget London og Amsterdam ganske mye, men som garantert var til større plage for alle «kontraktsarbeidere» som var der.

Det er blitt et fascinerende museum, og alle dere bilfolk som tror at Volkswagen og Wolfsburg var en storsatsing, burde studere Peenemünde, og alt det representerte litt nøyere.

For meg er selvfølgelig toppen en vindtunnel med Mach 4,4-fart allerede i 1937/38. Verdt et besøk (og du får noen bilder derfra på slutten av denne saken – for det er et annet museum vi egentlig skal snakke om).

Bortgjemt
DDR-Museum heter det, ligger like ved en landsby som heter Dargen – og det er slett ikke sikkert du finner noen av delene ved hjelp av GPS. Men ikke gi opp, dette er verdt et besøk.

Navnet på museet er greit nok – for her finnes det en rekke minner fra Den Tyske Demokratiske Republikk.

Det er store rom stapp fulle av bruksgjenstander fra DDR-tiden – de står der på hyller fra gulv til tak. Alt fra leketøy via kjøkkenredskaper til kontorutstyr og lettere produksjonsverktøy.

Museet ble grunnlagt i 1995 – det var åpenbart så kort tid etter gjenforeningen at alt det gamle stoffet fremdeles fantes.

Usminket
Det virker i hvert fall som om her har de tatt i mot alt de kunne få tak i – og det var så mye og tok så mye tid at det var umulig å få restaurert noe, eller fikset på ting – eller, for ikke å snakke om, restaurere greiene.

Her står de «dans son juice» som det heter på fransk. I originalstand som den gang de ble brukt. Eller kanskje – i originalstand som like etter at de brøt sammen.

Og så er det alt som triller da.

For det gjelder i hvert fall bilene. Det er mengder, da jeg kom til 150 ga jeg opp å telle. Parkert tettere enn hos en hogger, og ikke alltid med noe åpenbart tema i bakhånd.

At den pedagogiske biten er fraværende gjør ingen ting. Her skal man bare gå rundt å kose seg. Og enten peke med en slags «huskeru»-finger eller oje seg over hvor mye man egentlig ikke visste.

Hummer og kanari
De bildene du ser her bærer preg av forholdene. Lite lys, lite plass å bevege seg på, og ikke alltid de mest fullstendige informasjonene om objektet – kan man si.

Jeg håper ikke Bjørn Monsbakken blir fornærmet når jeg sier at dette minte meg litt om hans fabelaktige samling på Ådalsbruk. Her er akkurat det samme sjarmerende virvaret, det samme overdådige utvalget av rariteter, og den samme følelsen av at her er det åpenbart folk som hater å hive.

Og her er det også muligheter til å gå på oppdagelsesreise på utsiden og finne nye merkverdigheter bak hushjørner eller under noe kratt.

De påstår det er 1500 kvadratmeter under tak på DDR-museet – og da skal jeg si at ikke mye er sløst bort på ganger eller annen plass til å bevege seg på. Her står attraksjonene tett.

Men det spiller ingen rolle – der kunne jeg gladelig brukt hele dagen.

Vi har faktisk to like underlige samlinger i bakhånd før vi har avsluttet denne kompakte Østersjøkyst-turen.

Senere skal dere få være med til en gammel trikkestall i Polen, der de faktisk også hadde laget en nydelig katalog. Snakk om kontraster.

Powered by Labrador CMS