-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Suzuki vil til månen
Sammen med en gruppe japanske vitenskapsmenn vil Suzuki vinne Google Lunar XPRIZE. Enkel jobb: få et kjøretøy til månen. Få det til å flytte seg 500 meter og sende HD-bilder hjem!
Neste år er det ti år siden Google skrev ut den fantastiske Jules-Verne-aktige konkurransen som de døpte Lunar XPRIZE.
Mange har meldt seg på, men ingen har foreløpig henvendt seg til Google og bedt om å få utbetalt de 20 millioner dollar som venter på den første som har gjort jobben. (Det er $ 10 mill. til i potten).
Japanske Hakuto var blant de tidlige som meldte seg på. Det vil si, da det skjedde het de White Label Space og var basert i Nederland. Partnerskapet ble stiftet utelukkende for å ofre seg for denne utfordringen.
Med tiden ble det en speil-organisasjon i Tokyo, og i dag er alt overført dit, og heter altså Hakuto. Der sitter de og jobber sammen med 15 andre konkurrenter.
Hvor langt de forskjellige har kommet er vanskelig å si. Hakuto presenterte i hvert fall sin første lunare rover allerede i 2011. Etter det er det blitt en rekke nye versjoner, den siste er fjorårets Pre Flight Model 3.
Suzuki på banen
Men poenget med å gi månen et lite besøk her, er at nå har Suzuki koblet seg opp som en teknisk (og sikkert også, økonomisk) partner i prosjektet. Det er ikke så fjernt.
Hakutos lagsjef (heter det der) Takeshi Hakamada fant koblingen med en gang: «Siden lav vekt og firehjulsdrift er helt essensielt for dette prosjektet, er det en betryggelse at Suzuki har kommet om bord. Vi kan sikkert utnytte Suzukis teknologier i dette prosjektet» sa han.
Toshihiro Suzuki var sågar poetisk. «Hakuto følger sin drøm om en liten bil på fremmed grunn, akkurat som vi alltid har gjort. Vi ser frem til suksess med en månebil full av Suzukis teknologi»
Ingen kan fortelle når vi får se bildene fra månen, som er en viktig del av konkurransen. Men i fjor fikk Hakuto Mobility Milestone Prize fra XPRIZE-prosjektet. En halv million dollar, som en påskjønnelse for det fabelaktige arbeidet de hadde gjort så langt.
Suzuki er forresten ikke alene. Audi er med en tysk gruppe – og skal plante sin Audi Lunar Quattro som det første luksus-bilmerket på månen!