Tesla – ti år på hjul

I disse dager er det nøyaktig ti år siden den første Teslaen ble presentert for 350 forventningsfulle "Signature One Hundred"-gjester. Tenk alt som har skjedd på denne tiden.

Publisert Sist oppdatert

Tesla Giga factory skal drives av fornybar energi:

Det hadde vært mye støy rundt den nye Zero-emission, High performance bilen som skulle komme. Akkurat det med støy og oppmerksomhet var jo selvsagt, Elon Musk var med den gangen også.

Tidlig fase
En annen som var med da er J.B. Straubel – i dag teknisk sjef hos Tesla. Da Tesla hadde årssamling for aksjonærene i år, mintes han blant annet at «vi hadde to forsøksbiler å vise alle de inviterte celebritetene. En var rød, den andre svart.»

«Ideen vår var å samle alle disse potensielle kundene til et svært party i en gammel hangar, og så skulle vi la dem få prøvekjøre, og vi skulle stå klare med ordre-blokkene.»

«Disse to bilene hang nesten ikke sammen på slutten av kvelden. Dette slo all den utholdenhetstestingen vi hadde gjort frem til da, og vi måtte faktisk kjørene bilene bak et teppe nå og da og pumpe isvann gjennom deler av drivlinjen for å hindre at elektronikken skulle overopphete».

Det ble mange bestillinger, Tesla ble plutselig Taste of the Month i California – og resten er, som man sier, historie.

Pasjon
Men det er verdt å huske at Tesla opprinnelig ble grunnlagt av Martin Eberhard og Marc Tarpenning i 2003. Deres drøm var enkel: Bygge en elektrisk bil som folk ville elske.

Det var ikke så enkelt uten penger, først da Elon Musk kom om bord og gjorde en av sine etter hvert utallige fund-raisinger – den første var på 60 millioner dollar – ble det fart på sakene.

Da de to første bilene – lett modifiserte Lotus Eliter – ble presentert, sysselsatte Tesla 70 personer, og den første bilen ble ikke levert til kunde før 1. februar 2008. Gjett hvem det var!

Elon Musk selvfølgelig.

Jungeltelegrafen
Og dermed begynte lovprisingen over sosiale media – i den grad man hadde slikt da.

«Morsomste bilen jeg noen gang har hatt» skrev han til alle som ville høre på.

Og det ble fort ganske mange.

«Den gruser til og med min 2007 Porsche 911 Turbo og min McLaren F1. Det er tommelen opp overalt hvor jeg viser meg, og en kjempefordel er at jeg kan kjøre til arrangementer som Global Green eller Conservation International i en kul, heit sportsbil i stedet for en døll Prius».

Et eventyr
Bilen var et eventyr den gangen. Og hva har skjedd? Etter cirka 2000 Roadstere mellom 2008 og 2012 (snaue 100 nyregistrerte av dem i Norge, men med bruktimport begynner vel bestanden å nærme seg 200).

Så kom S-Typen (nesten 2000 av dem i Norge det første salgsåret: 2013) og verdens bilindustri holdt på å le seg i hjel.

Ikke bare over bilen, men også over Musks vidløftige planer, en forretningsmodell som ikke akkurat var A4, og over måten ble bilene distribuert på.

Hvor lang tid tok det? 2-3 år før Tesla virkelig ble tatt på alvor og alle skal gjøre sin Tesla.

I dag er det mer enn 13.000 ansatte der, de har lansert Modell X og Modell 3 er på vei, de installerer sine «Superchargers» over hele verden, de er sydd opp i strategiske partnerskap med seriøse virksomheter, de har passert bil nummer 140.000 (juni i år) og planlegger sin Gigafabrikk og skal i tillegg bli ledende på hjemme-strøm fra hjemmeladere.

Og det å tjene penger på vanlig vis, er fremdeles ikke det viktigste. Så lenge investorer med meget dype lommer fortsetter å tro på Elon Musk, kommer det til å fortsette så det suser.

Mens noen konservative fremdeles sitter og rister på hodet, og håper at det hele skal gå over.

Powered by Labrador CMS